Catatan

Tunjukkan catatan dari Mei, 2010

YANG INDAH HIDUP DALAM KENANGAN...

Pagi tadi PK1 Call, ' tolong tanye2 sapa dapat pindah, nak buat jadual ni'. Sy iakan aje...
Padahal dalam kepala, ' Saya pun tak tau dengan jelas siapa yang minta pindah. Semua isi borang / online senyap2je – Mereka bukan perlu nak bincang , minta izin @ bagi tau dengan saya. Saya hanya tukang buat jadual.. AJK kecik saja. Saya dengar2 pun bagai angin sepoi2 bahasa je. ' Tak jelas. Tak de lah salahkan mereka itu hak mereka - mereka kan nak diberi kebebasan untuk buat keputusan sendiri.

Saya tak kan bertanya… saya tak mahu dikaitkan dengan andaian saya ni cuba mempengaruhi orang lain untuk buat keputusan….. Bagi saya, semua orang berhak terhadap isu pindah atau tidak ni… Saya tak kan bertanya…. Juga , keputusan pertukaran mereka. Tunggu surat dari JPNS lah jawabnye….

Berkaitan isu pindah…. Biarlah…
Bagi saya 15 tahun saya bertahan di SMKTIS yg memang banyak dugaannya, ini kan pula di SMKSKI yang belum 5 tahun pun saya di sini. Saya cuba bertahan. Saya tahu, ada kebaikan…

MACAM-MACAM LAH ANAKKU NI....

Salam…

Macam2 hal dengan anak2 ni…. Sabor je lah….

Si Ammar
Bila saya jemput tadi....dengan lemah dia berjalan ke arah kereta. Saya tanya 'kenapa.Ammar ada masalah ke?. Dia jawab 'baju sekolah Ammar hilang..' Saya tanya lagi,'Hilang kat mana?'. Dia jawab'Tak tau'..... dengan tunduk. Saya nak marah pun tak sampai hati.
Aduh.. dah berapa banyak baju sekolah hilang lah Ammar...... Sabor je lah dengan Ammar...

Si Mirul pulak…
Masuk kereta dengan pakaian yang basah2. Main hujan le tu…. Bila ditegur, sikap dia yang dengan mudah je masuk kereta & duduk… dia bertanya… ‘Nak buat macam mana?. Padahal setiap kali hujan, saya dah ajar dah… saya dah sediakan plastik sampah, sebagai alasa untuk elak tempat duduk basah & mengakibatkan berbau nanti….. Heeeeeeeeeeeee Dah Darjah 6, masih nak diatur….


Si Alimi lain hal pulak. Satu hari kami habiskan masa pergi dari satu kedai ke satu kedai untuk cari KURUNG HIJAU & TUDUNG PUTIH (Bukan musim raya, mana ada orang jual ba…

SELAMAT ULANG TAHUN AMIN ANAKKU

Salam..

Selamat Ulang Tahun kelahiran anak sulung ku Amin. Semoga Allah sentiasa Merahmatimu, panjang umur, murah rezeki, jadi isan Soleh dan disenangi semua insan. Ha! satu lagi.. semoga dapat hafaz AlQuran sebanyak yang mungkin.....

Seronok, dapat habiskan masa makan dengan anak2 di Pantai Jeram... Menu yang menepati selera kami...

Tarikh ini penting buat Abang Amin.. sebab dia dah cukup umur untuk layak ambik lesen kereta... Lama dia mengidam untuk ada lesen dan boleh bawak kereta sendiri... Mamanye juga tak sabar... anak mama ni boleh bawak kereta.... boleh lah mama bersandar disebelah.. Mama malas bawak kereta....

Satu lagi hadiah yang dijanjikan....
Kamera SLR model D90.... Wah... anak2 zaman sekarang.....

Bukan beri kemewahan.. tapi seronok jika kami sekeluarga punya minat yang sama.... Alhamdulillah.... kami semua suka.... melancong, mengambil gambar dan komputer.... So, selepas ni.. kami nak plan untuk menyiapkan keperluan kami agar kami mudah untuk beraktiviti bersama... setakat…

AKU BAKAL HIJRAH....

Salam...

Hari ni... Selepas sarapan pagi.... jenguk rumah yang bakal dibeli di SKI. Loan belum lulus lagi disebabkan bank tuan rumah lambat hantar penyata baki hutang tuan tanah tu... Dah sebulan minta tapi belum dilayan. Tak tau lah, bank tu yang lambat atau lawyer saya yang lambat....

Tapi dek kenang banyak perkara yang perlu dibereskan dengan rumah tu.. terpaksalah korban RM450 bayar sewa untuk boleh kami masuk rumah tu dan uruskan kerosakan2 yang perlu dibaiki.... Banyak sungguh kerosakan.. terutama tandas.....

Halaman depan & belakang juga penuh rumput yang panjang.. tu pun kena diberes. Rumah nak dicat, langsir nak ditempah dan macam2 lagi lah.... Ingat dapat dibereskan masa cuti ni...... Tapi hampeh.. dek kelewatan2 orang yang urus ni.....

Tawakal je lah... Harap2 loan lulus. Rasanya tak de masalah... sebab dah tanye harii tu... saya memang layak nak ambik sejumlah yang diperlukan itu....

Harap2 semua berjalan lancar...

Kali ni rasa sangat perlukan sahabat2, saudara mara, a…

BAJU KURUNG HIJAU...

Salam..

Selepas subuh... cuba tidor semula... tapi mata dah bulat.. golek macam mana pun, mata tak nak terlelap. Suami... kejap je .. lepas subuh terub boom.... Pukul 8.00 pagi.. paksa dia bangun... Cakap ngan dia..'boring lah... bangun lah.. jom lah borak... lapo... sarapan... banyak plan nak buat hari ni...'

Mula2 sarapan pagi di restoren roti canai.. Lepas tu ke asrama, ambil Amira yangmerengek nak balik.. sebab dalam dom, tinggal dia sorang.. semua rakan balik. Amir pula pergi camping ngan sekolah dia... Abang Amin, kami tak benarkan balik.... 'duduk asrama.. hafaz quran'...

Selesai hantar anak di rumah, siapkan makan tengahari diaorang... menu saya beli je kat restoren, cuma saya repair sikit supaya banyak kuahnye.... Anak2 makan mesti kuahnya banyak.... Selesai tu.. saya dengan suami... ha! happy go lucky le... meronda.

Plan penting.. mencari baju kurung Amili.. kurung hijau & tudung putih untuk konsert dia di tadika... Plan ke: Nak ambik kunci rumah SKI, kami …

TERIMA KASIH ZAURAH...

Salam...

Hari ni hari Wesak. Cuaca hari ini agak mendong. Saya bangun lambat. Lepas bangun pagi saya pergi & keluarga pergi sarapan pagi di restoren di belakang rumah saya.Lepas tu saya balik ke rumah. Saya, suami dan anak2... bersantai2 & bergurau senda di rumah..... Wah... Karangan budak darjah 1. Yang pasti... hari ni habis dengan bersantai je.... Rumah??? Heeeeee.... kemas sikit2 je...

Petang.. janji ngan Wakjir, Kodin & Mirul.... untuk ziarah rumah Cikgu Zaurah!. Hampeh... janji pukul 3 ptg di Meru... pukul 3 petang tu lah mereka baru nak bertolak dari rumah Wakjir......

Lagi Hampeh.... bila tak lama lepas tu ditanya... Kat mana tu.... 'Dah dekat Aman Perdana...'. Rupaya rahsia terbongkar... mereka sebenarnya masih di SKI... Penipu!..
Dah banyak kali diaorang ni.... selalu LAMBAT SANGAT2... dari masa yang dijanjikan... Takpe.. Lain kali... NAK BAGI KORANG RASA PULAK... tak sukanye MENUNGGU ni.....

Di Rumah Zaurah.... Wah menyelerakan... Nasi berlaukkan kari dan mas…

SYUKUR DENGAN KESEDERHANAAN INI...

Salam...

Malam ni rasa bermakna sangat.. dapat dinner bersama suami tercinta di saat fikiran lapang & tenang sikit disebabkan gelagat rakan2 kat sekolah tadi....
Bila balik rumah... borak pulak dengan rakan2 FB...... Rasa jiwa berbunga kembali. Ungkapan ... ' akak baik... sebab tu ramai orang sayang akak.... ' macam beri semangat baru kat aku.... Rupanye dalam aku rasa aku ni lemah.... aku ni macam tak beri apa2 makna pada orang lain... rupanye aku masih dihargai.... masih ada yang nak menyanjung....'.

Ku katakan pada teman ku itu.... Kalau aku diberi peluang untuk buat permintaan diwaktu ini.... Aku ingin mohon... 'AGAR AKU JADI SEORANG YANG TABAH, BERSEMANGAT, RAJIN, INGIN BANTU ORANG DAN INGIN BAHAGIAKAN SEMUA ORANG....'

Aku ingin bahagia.... tapi aku juga nak kan orang2 yang aku sayang bahagia. Aku nak bahagia bersama2 mereka....

Makan malam berdua ngan suami dalam suasana tenang.. amat membahagiakan aku. Banyak yang kami bualkan.... saling memberi pandangan …

MAAFKAN AKU....

Salam…

Entah kenapa…perasaan ni tak tenteram je …. Sebenarnya susah hati sangat. Banyak peristiwa yang melanda. Banyak duka yang menimpa…. Semua tu bukan diminta, bukan dirancang…. Tapi ia mungkin disebabkan kelemahan diri ini….. Terlalu banyak kesilapan yang dilakukan… sehingga menyusahkan hati insan2 lain… Lebih sedih…. Hati2 orang2 yang rapat dengan ku….

Tapi… kesilapan tetap kesilapan…. Walau tak de niat untuk melakukan….. Tapi ia tak dapat hindarkan kesedihan & kehampaan pada orang lain….
Di saat begini.. apa yang aku mampu buat… selain hanya mengakui kelemahan & mohonkan kemaafan…..

Abang.... maafkan aku. Adik... maafkan aku....

SEMANGATNYEEEE .. CUTIIIIIIIIII

Salam

Hari ni…. Hari last minggu ni…. Cuti hujung minggu ni agak panjang….. Sebab esok hari Wesak…. Seronoknye cuti……..

Di sekolah… sedang menghadapi Peperiksaan Pertengahan Tahun…. Tenang sikitlah cikgu2….. Rileks buat sementara…. Lepas ni kena pulun tanda kertas lah pulak…. Sebelum cuti pertengahan tahun selama 2 minggu ni…..

Seronok sangat nak cuti….
Sampai gamat bilik guru kami buat… Saya, Kodin, Mirul, Roszana, Shaskinah, Asliza, Jaimah, Siti Hasmah......

Pukul 2..... saya pun goda semua orang supaya balik..... Ha! Apalagi.. adik2 pun... berkemas le.... mengikori kakaknye ni balik........

Bukan lama pun, cuti hujung minggu 3 hari. Saya tak plan nak ke mana2 pun... Nak duduk2, rehat2 kat rumah... Tapi berharganya masa cuti ni.......... Berharga... bagi saya & tentunya warga guru SMKSKI yang lain gak...........

SELAMAT BERCUTI & BALIK KAMPUNG.....

EEEEEEEEEEE GERAMNYEEE.....

Salam

Hari ni…. Ehhhhhhh geramnyeeee... ngan budak2 yang masih susah nak hantar Folio. Alasan direka dan dinyatakan dengan mudah…’tak bawak… tak bawak… tak bawak…’. Ya Allah Ya Tuhan ku… kenapa semakin terhakis nilai tanggungjawab kat anak2 sekarang…. Padahal cikgu dah bagi mudah dah… bagi panduan… bagi contoh…. Kalau mereka duduk tekun… hujung minggu… 2 hari boleh siap dah…. Pokok pakalnye HENDAK & TAK HENDAK JE……
He….. Jengkelnye….. Macam mana lah cikgu nak ikhlas kan diri ni…… Nak sungguh2 membantu kamu mencapai kejayaan….. Sedangkan kamu tak ada niat kea rah tu… kamu tak nak sungguh2 melakukan….. Kalau kamu asyik buat cikgu marah….. macam mana lah cikgu nak berlapang dada pada kamu……

Anak2… belajarlah bertanggungjawab…
Sikit kamu mengembirakan guru2 kamu… banyak guru2 akan beri pada kamu…. Banyak doa guru2 untuk mengiringi usaha kamu…..

AKU BUKAN SELAYAKNYE....

Semalam aku tak datang mesyuarat. Sakit!

pagi ni... macam biasa lah kawan ketua bidang ku buat laporan kes semalam.....

Ketua bidang kena bertugas dari 7.25 pagi hingga 4.30 petang. Laoran mesti detail... bla... bla... bla.... Kawan ku bagi tau... 'Macam tu, macam tugas PK le..... ' Dia jawap....'Nak latih tugas pentadbiran... Nak latih kami jadi pentadbir....' Kawan menyambung lagi.....'Kami mengajar ada yang 6 masa sehari. Masa bila pulak kami nak meronda.. Jawapan yang keluar.. mudah je...'Cikgu borak2 lama kat kantin tu... ada pulak masa'.

Aduh!.. Nak dibuatnye robot kami ni....

Keadaan semakin MENGHIMPIT...

Hakikatnye aku semakin jemu dengan keadaan ini. Sehingga aku hilang diriku. Aku dah tak nampak jalan ku....

Apakah jawapannya... 'Puan... Ini surat perletakkan jawatan saya sebagai GKMP.... Saya rasa saya bukan orang yang layak untuk memikul tanggungjawab ini. Saya gagal untuk memenuhi harapan puan......'

Namun tugas guru tetap akan aku teruskan…

SELAMAT ULANG TAHUN CIKGU JAIMAH

Imej
<
Salam...

Macam hari2 terakhir seorang AKU je..... Rasa nak dekat ngan kawan2 di saat2 akhir aku.... Seronok sangat dapat berkumpul ramai2.... menikmati juadah yang aku masak.... Terima kasih kawan2... masih sudi bersama & merasa.....

Lebih seronok.. dapat mendoakan kesejahteraan rakan kami Cikgu Jaimah, di hari ulang tahun kelahirannye... Kali ni kami import tukang baca doa... Ustaz Mohammad. Dan macam biasa acara potong kek.... Sedap... kek Secret Resepi... Kek mahal katakan... Majlis riskas & agak kelam kabut. Sebab ramai guru kena pergi mesyuarat kokurikulum. Ambik gambor pun kelam kabut. Makan kek pun kelam kabut.

Tapi bermakna pun.... walau pun ringkas... tapi rasa bermakna sangat. Rasa macam satu keluarga... Aku ni macam tuan rumah je... tukang memanggil2 kawan utk memeriahkan suasana.... Itulah.... kepercayaan yang selalu diberikan kepada aku oleh rakan2 guru. Aku gembira.. dapat melalui hari ni... dengan senyuman... dan aku ingin terus berikan senyuman untuk kawan2 y…

TAMBAH DEMAM....

Salam....

Hari ni ke sekolah. Badan masih lemah lagi. Tapi bila dah jumpa kawan2.. lupa lah rasa sakit. Rasa semangat je...

Tapi bila masuk kelas 3K... Hampeh!. Apa taknye, bila suruh keluarkan buku geografi... sorang pun tak bawak. Lepas tu dengan mudah je diaorang kata...'kami tak bawak apa2 pun cikgu...'. Dah lah cikgu ni hangin sebab tak hantar Folio Geografi.... Suruh belajor pun.... tak bersedia.

Teringat..... 'cikgu mesti kreatif...' So, saya bagi kertas kosong dan saya bacakan soalan dan mereka jawap. Lagile bengkek...... yang mudah pun tak boleh jawap. Ibu negara Malaysia, apa?... pun ada macam2 jawapan. Negeri paling kecil di Malaysia.... macam jawapan juga!... banyak nye menjawap Selangor. Negeri paling utara di Semenanjung Malaysia?.... Serawak!. Senyap je lah saya..... Nak kata apa lagi?.... Nak marah pun... buat menyakitkan hati je..... Baik aku kawal diriku dari marah.......

Selesai kelas 3k.... 3J lah pulak. Suruh belajar Geografi.... sama le... tak bawak b…

CUTI REHATTTTTTT......

Salam...
Hari ni hanya baring... lemah sangat2. Cuti Rehat. Maksudnye.... kena rehat puas2lah..... Badan lemah, tekah perit, selsema, batuk.... Malas nak pergi klnilik. Sekadar makan ubat/panadol je.... Dan badan penuh ditampal koyok....

Baring je... pun, lemah badan... so, sambil2, mengosok baju yang bertimbun2 tu.... Kerja yang tak pernah habis....... Tu pun kul 12, baru selesai.. Apa taknye... gosok 2 -3 helai... rehat. Gosok 2 - 3 helai.... tidor.

Pukul 12.... tangan ni.... macam biasa mengetuk2 keyboard laptop. Kali ni merayau ke Langkawi, Kedah & Cameron Highland. Cuti ni nak bercuti betul.....

Pukul 3.00 keluar ambil Ammar.... La, Amirul pulak ada tusyen hingga pukul 5.00 petang.... So, dalam pada badan tak larat.... Sampai jugak ke Kelang.... Pejabat KWSP. Saja jenguk2 kot2 ada balance duit...

Lepas tu.... ke Shah Alam... ronda2 bersama Ammar. Makan di KFC dan ke kedai baju... Wah.. dapat 2 helai baju kurung Pahang... yang dah lama aku teringin nak cuba pakai.... Wah! klu ber…

SERONOK VS TAK SERONOK.....

Salam...

Seronok & rasa bermakna sangat hari ni sebab dapat makan bersama2 adik2 guru... Yan, Wakjir, Kodin, Mirul, Napi, serta anak2 Ariel & Jo.... Nasi goreng & lauk daging tak banyak mana ... tapi puas dapat dikongsi bersama... Insyaallah, ada rezeki & sihat tubuh badan.... akak masak lagi... dan kita kongsi bersama ye....

Seronok juga.. hari ni.. dapat balik awal..... Kul 12.00 dah cabut. Itu pun susah nak lepasi bos.... merayu2 je lah kebolehan yang ada.. akhirnya dengan berat ia membenarkann.... Terpaksa balik awal... mengantikan menjaga Ammar yang demam.. Abang cuti separuh hari....... Balik, menjaga anak demam... bolehleh kita tompang baring sambil menonton TV.. Obsessi...... Seronok rupanye klu balik sekolah awal...

Lagi seronok... dapat ponteng mesyuarat.... Bukan tak tau, mesyuarat tu penting... tapi tak sanggupnye mesyuarat terlalu panjang... Lebih2 lagi mesyuarat pengurusan yang seminggu sekali tu... bukan semakin memotivasikan aku... tapi produktiviti ku sem…

RANCANGAN SEPARUH JALAN JE....

Salam.....

Wah... boring sungguh hari ni... Bangun pagi tanpa suami di sisi. Selalu hujung minggu ni... banyak dihabiskan masa bersama.... berbual panjang. Suami tiada, sebab balik Melaka, menghantar kakaknye berubat dengan bos abang.... Ammar dibawa bersama...

Plan hari ni... plan yang dah diangankan lama... Nak mengemas rumah. Ye lah.. nak pindah rumah di SKI. Walau mungkin lama lagi baru boleh masuk rumah tu.. tapi takut juga.. pejam celik.. pejam celik.. tiba juga masa tu.... Kena juga kemas.... So, ni dah mula kemas sikit2 dah......

Tapi.... hari ni rasa sungguh tak sihat.. sejak jumaat hari tu... badan sakit2. Dah banyak panadol ditelan... dan koyok pun bertukar ganti.... tapi badan terus lemah. Tak tau lah, mungkinkah ini kesan makan ubat 'alergik'... Saya kan alergik seafood.. Tak tahan dek kena menggaru je... terpaksalah makan ubat.... Dah makan ubat tu.... badan rasa terhujung hayang.... mata berat je..... lastnye... asyik tidor.... tidor... tidor..... Rancangan mengem…

MENJENGKELKAN MAMA....

Salam...

Sunyi balik dah rumah. Anak2 dah balik asrama. Abang Amin & Kak Mira memangle sunyi je bila balik sini... masing2 ngadap komputer je.... buat mamanye ni jengkel jugak le... Semalam, Jumaat lepas, mamanye terpaksa cakap berbelit2 untuk lepasi kebenaran warden membawa anak2 balik.... tapi kat rumah... sekadar mengadap komputer 24 ja... mamanye masak pun, tak berapa dimakan... leka dengan komputer je.... Sedeh!..

Amir lah yang rajin melayan adik2nye... bermain bola di tengah-tengah ruang tamu... sekali sekala merungut juga mamanye ni... sebab bising dengan tendangan2 bola... Musim bola katakan....

Pesan kat anak2... lain kali, klu tak ada cuti wajib balik... hari Sabtu, lepas koko je boleh balik... klu tak... jangan balik. Malas nak bergaduh ngan Warden... dan lebih tak suka... bawa mereka balik... bukannye nak tolong mama atau mentelaah buku... tapi.... mentelaah komputer... uhhhhhhh... mama mendengus....

SELAMAT PENGANTIN BARU - RAFIZAH

Imej
Salam...






Selesai LADAP 2.... saya, bersama cikgu Roszana, Aryanti & Mirul terus menuju ke rumah Rafizah... di Jalan 5K, SKI. Meraikan & memeriah majlis perkahwinan nye dengan lelaki pilihan hatinye.... Setelah lama bersendirian membesarkan anak2... akhirnye... dia memulakan semula hidup baru dengan teman hidup yang baru.....

Di Majlis..... ha! penuh dengan warga SKI... Guru2 yang selesai LADAP & anak2 murid SKI.

Tahniah Rafizah.... Semoga Perkahwinan kali ini diberkati Allah, bahagia hingga ke Syurga.....

LADAP 2

Salam....

Sabtu 22 Mei... Ladap2. Pergi sendiri tompang Roszana. Tak seperti hari2 Sabtu yang biasa, suami yang hantar. Suami terpaksa balik Melaka untuk bawa kakanye yang sakit kanser berubat. Macam mana pun sempatlah kami sarapan pagi riti canai di restoren belakang rumah....

Ladap di sampaikan oleh Pengetua & Puan Amiah. Jamuan ditaja oleh Puan Pathma. Sempena ... macam2 pencapaian dia.....

Ha! ladap dimulakan dengan agak kelam kabut sikit. Awalnye smua guru dah berkumpul di bilik Seminar sebagaimana notis yang ditampal. Sian Jaharah, mengemaskan bilik tu sorang... AJK Bangus yang bertugas.... tak tunjukkan batang hidung. Bilik seminar bersepah... dengan sampah yang ditinggalkan oleh pelajar2 tingkatan 6 bawah yang menggunakan bilik tu..... Setelah semua guru agak selesa.... Tiba2 keluar arahan... tukar bilik mesyuarat pulak.... Mana nak cukup tempat. Setakat 80 orang boleh le,, sedangkan guru lebih dari itu.... Naik angin jugaklah pengetua.... Bilik tu boleh muatkan 100 orang... …

BILA SUAMI MINTA BELANJA...

Salam...

Dengan lembut suami berbisik...'ma... belanja makan malam ni...ma'.
Apa maksudnye tu.... Saya masak tak sedap.... Suami dah jemu makan masakan isteri... atau suami nak makan berdua dengan isterinya....

Ha! itulah kami... bila anak2 balik.... cari peluang untuk berdua2an.....

AGENDA ANAK2.....

Salam..

Hari ni bohong sunat dengan warden sekolah anak2. macam pusing cakap kat warden tu demi nak jugak bawak anak2 balik hari ni jugak!.
Anak2 merengek je nak balik minggu ni. Warden kata...' balik esok je.. sebab esok ada sekolah / kokurikulum. Manakala anak yang tahfiz perlu menghafaz pagi & malam...' tapi mamanye ni terus merayu... demi anak2.... Saya pun heran jugak.. Anak yang taffiz tu.. jarang nak balik... tapi kali ni dia pun beriya nak balik....
Dalam surat mohon balik... abahnye menulis sebab nak balik...'menyelesaikan masalah peribadi & memberi motivasi' .... Ha2!. Saya kena tahu alasan yang diberi bapanye tu... sebab takut bercanggah dengan rayuan saya pada warden tu..... Akhirnye setelah saya desak.. warden benarkan saya bawa balik anak2.... keizinan dengan berat hatinye....

Semasa anak2 membawa bag masuk kereta, saya lihat bag sandang anak bujang ku macam ada benda bergerak2. Heran juga. Cuma mulut tak bertanye. lebih heran dia masukkan bag tu dal…

MEE GORENG......

Salam..

Tak habis lagi kes mee goreng....
Semalam menangis sebab hal nak makan sangat mee goreng.....
Balik sekolah.. si Ammar pulak asyik menyebut mee goreng... untuk dibawa ke Jamuan Hari Guru di sekolahnye... Berulang2 dia menyebut mee goreng... Naik marah mamanye... Ye lah .. mamanya masih sensetif dengan mee goreng....

Malam... bangun dari tidur... teringat mee goreng pesanan Ammar. Minta tolong suami beli bahannya untuk saya masak paginye... Merungut juga suami.. tapi kerana anak... walau berat melangkah.. suami pergi ke kedai juga....

Pagi2... menggoreng mee lah saya.... Bercinta jugak nak masak mee goreng ni... MEMANG SAYA TAK PANDAI MASAK MEE... Klu saya masak... jarang habis... sebab anak2 tak tertarik kot dengan mee yang saya masak...

Time nak pergi sekolah..... Ammar berkata.. dia tak nak mee goreng... Dia nak nasik goreng... mana boleh ku turut kehendaknye tu.... Nak masak nasik goreng kena ada nasiknye.. sekurang2nya nasik sejuk malam tadi... Tapi.. malam tadi tak masak na…

BANYAK YANG BERBEZA.......

Salam....
Jiwa masih tak tenang.... macam mana pun... aku masih terus belajar untuk menjadi tabah... untuk hadapi apa juga yang mendatang dengan tenang...... Yang penting aku nak terus menjaga hati orang2 sekeliling ku... orang2 yang aku sayang...
Biarlah ku simpan kesedihan ni.....
Ingin ku kongsikan kecelaruan ni seperti selalunya.... tapi aku belum bisa... kerana aku sendiri merasakan... banyak yang sudah berbeza sekarang......

ANGIN TAK BERAPA BAIK...

Salam...

Hari ni entah kenapa .... tak sedap hati je.... Rasa tak selesa je....\
Pagi2 dah naik angin dengan kelas 3F. Sebahagian besar tak siap Folio Geografi masing-masing. Cubit sekuatnye dah bagi.... Ha! tambah pulak... duduk bersila di kaki lima sambil siapkan KGT... Klu tak siap juga!, ha esok buat di Dataran Perhimpunan pulak.... Hangin betul...

Time balik... entah hangin apa... teringin sangat2 nak makan mee goreng panas.... Pesan kat kantin.. tak dilayan.... alasan, tak de orang nak masak.... sedeynye.... Ajaklah adekde2 tu teman makan di Restoren Zeila.... Tapi masing2 berat nak pergi... ada yang kata nak balik cepat... nak tidor le.... So, tak de pilihan.. dengan sedey ambik le soto.... nak paksakan diri makan.... Entah kenapa... perasaan sedey menguasai.... masa tu teringat kat suami.... Dia, klu isterinya nak makan apa... jarang menolak... mesti dia bawa saya untuk dapatkan makanan tu..... Dia tak nak saya menangis kempunan...... Tu yang tadi meleleh air mata..... sebab ras…

RONDA KLANG..

Salam...
Hari ni ke PPD Klang. Mesyuarat Penyelarasan Kerja Kursus Geografi. Selesai agak awal. Saya ambik kesempatan ke Pejabat Penilaian Klang untuk hantar borang penilaian rumah yang saya cadang nak beli. Suami kata di Plaza Chiliung... Sampai di bawah tu, tak de papan directory.... Nak tanya Pak Guard.. semuanya Bangla.... Terus berkata dalam hati... Mamat Bangla ni reti ke apa tu Pejabat Penilaian. Terpaksa call suami. Dan suami mencari maklumat dari kawan dia & call saya balik. Rupanya di Tingkat 7. Bila sampai... sempat tanya kat penyambut tetamu pejabat tu...'Dik.. kenapa tak de papan tanda kat bawah tu.... Susah nak cari'. Dia kata 'Tak de bajet lagi..... Tanye je kat pak guard bawah tu... dia tau'... Huk2.. silap anggap rupanye saya. Ingat Mamat Bangla tu tak reti... Sorry mamat...

Selesai...
Eh... Janji nak ambik anak2 kul 3. Tengok jam ... Eh, Awal lagi ... terus ke Kamdar. Ada sale..... hingga 70 %. Tapi sebab nak cari baju bertema putih hitam.... suk…

MALANG KU BERBAU

Salam

Pagi tadi.... pakaian bertema kuning. So, tudung pun kuning le. Sedoodon. Bila nak pakai... nampak ada setompok kecil kesan kotoran. So, sental sikit dibahagian kotoran. Ok. Bersih. Tapi basah sikit. so, on kan iron & gosok untuk keringkan. Nak cepat, pusing paling 'panas'. Ha! terbakar!. Bebau! & tudung belubang...... waaaaaaaaaa. Tudung tu bukannye murah. Burn 1 tudung kesayangan ku. Kuning! Hangus!!!!!!. Malang berbau le kali ni....

SELAMAT HARI GURU

Salam...

Selamat Hari Guru kepada semua warga pendidik.... Bekas2 guru2 ku dan rakan2 guru.
Terima kasih atas ucapan sama ada di FB, SMS dan kad2 ucapan yang diberikan.
Terima kasih atas hadiah... semuanya tersemat di hati....

Buat Guru...
Semoga kita terus tabah menjadi guru.
Semoga kita terus ikhlas menjadi guru.
Semoga kita terus bersemangat menjadi guru.
Semoga kita menjadi guru dengan niat kerana Allah.

Aku tidak pernah menyesal menjadi guru.
Aku akan terus menjadi guru....

DAH SEBULAN...

Salam..

Dah sebulan dah aku tak menulis kat blog ni..... Pagi ni buka... terbaca mesej X-student si Azrriq tu 'hai cikgu mana cikgu.. sibuk tanda buku ke!'. Memang sekarang sedang sibuk tanda buku / menyemak buku cikgu2 lain. Tapi tu di sekolah je.... Tu pun Alhamdullillah, adekda2 guru tolong copkan.. cepatlah sikit selesainya.....

Entah lah.. kenapa lama tak menulis.... Begitu lah agaknye manusia. Bila sekejap kita tinggalkan kita mula terlupakannya.... Mula2 sekejap.... lupa sekejap.... lama2.. jadi lama.... dan terus macam lupa..... Bila dah jenguk blog pagi ni... Ingat semula... dan ... keinginan menulis tu bercambah balik.... insyallah lepas ni.. nak menulis semula......