AMILI ANAK KU

Amili anak ku berusia 4 tahun. Selama ini, dia membesar sepenuhnya dengan pembantu rumah. Saya jarang membawa dia kalau saya keluar. Kadang2 saya balik kampung Melaka atau saya bercuti pun, saya tinggal dia. Saya rasa dia lebih selesa tinggal di rumah sendiri ... (Iya ke? ke malas melayan kerenahnya).

Kini bila dah tak da pembantu rumah..... kena lah jaga sendiri anak kecil ni....baru ku kenal sifat anak ku ini...

Aduh.... dalam tak banyak kerenah ..... dia memang banyak kerenah!. Dalam senyap dia... habis bedak compac, bedak debu, gincu, syampu.... habis di tabur atau dipecah2....... (tu yang mamanya tak berbedak & bergincu) ... dapat guna sekejap je... lepas tu....musnahlah. Kalau barang2 hilang... banyaknya dia punya hal lah. Dia suka ambil bag plastik atau bag apa2 aje lah... & dimasukkan semua koleksi dia dalam tu.... daripada berus gigi, ubat gigi, sabun, bedak, air batu dan pelbagai2 lah dalam bag

Main air memang dia suka sangat.... Kejap2 dia kata nak kencing.... masa tulah dia ambil kesempatan main air di bilik air . Kadang dia kata nak basuh tu... nak basuh ni........ sebenornya... main air lah tu..

Dan hari ni.... sedang mamanya sebuk mengadap komputer..... dia senyap2 'buat kerja' kat dapur. Apa dia buat!.... huwah3 rosakkan masakan mama dia. Inti karipap yang masih duduk dalam kuali .... dimasukkannya kunyit & garam. Selain tu... kunyit & garam tu dicampur bersama ikan bilis penuh dalam lesung batu saya.... (Ikut mamanya lah tu pandai masak)

Banyak lagi lah yang dia buat... Bila di marah... dia tunduk senyap.... Bila suruh janji jangan buat lagi .... dia angguk. Setakat ni... mamanya belum guna tangan lagi lah.... kesian bila tengok ke dalam mata anak2 ini.... Jadi ...sabor ajelah....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA UNTUK ANAK-ANAK

DOA UNTUK SAHABAT

AMMAR ORENTASI KE SEKOLAH