Catatan

Tunjukkan catatan dari April, 2010

+ = -... MAIN CONGAK JE....

Salam.....

Macam mana nak atasi masalah membaca Ammar yek.... Yang dia ingat ABCDE dan WXYZ je.... tengah2.... adalah sikit2 dia tahu. Puas dah ajar dia.... ajar ngan kasih sayang & kata2 penuh motivasi tu... tapi.. masalahnye same je... Yang peliknye... matematik dia agak terror le jugak.. kalau di soal '+"... dia congak je... tak nampak pun dia guna jari2 dia untuk mengira... Tapi.. klu'-' pun dia kira macam tambah jugaklah hasilnye..... Macam mana ni.... Macam mana nak tolong Ammar.....

BERKONGSI RASA....

Salam.....

Hari ni masih terus gelisah... cuba sebukkan diri.. tolong adik buat 5S kat bilik2 khas diaorang..... dapat lah ceria sikit.. Tapi bila balik rumah..... resah gelisah semula.... Mencari ruang untuk meluahkan perasaan ni.. Nak rasa lega sikit.....

Pada teman.... Terima kasih..... sudi berkongsi cerita dengan ku. Kata2 mu memberi ku sedikit semangat..... Untuk hari ni... jiwa yang kacau tenang sedikit. Malam mengisi masa bersama suami anak2. Makan di Jeram & Menonton TV. Bila kita ada masalah.. baru tersedar..... betapa berharganye keluarga & orang2 yang dekat dengan kita.....

Menonton TV BIG MAMA tadi... banyak2 petikan2 yang bermakna dapat dipetaik. Cuma tak dapat salin. Antara petikan yang dapat ku fahami dari filem tu..:
1. ANDAI KITA TERSESAT, BERSYUKURLAH KALAU ALLAH HANTAR SESEORANG UNTUK MEMIMPIN KITA UNTUK KEMBALI.
2. IKATAN KEKELUARGAAN & KASIH SAYANG TU SATU ANUGERAH......
3. SENYUM KETAWA TU .... SEOLAH2 ALLAH MENGHULURKAN TANGAN PADA KITA.. BILA KITA DITI…

BAJU PRINCESS

Salam...

Setiap pagi.. aku menyediakan pakaian lengkap untuk anakku Amili pakai untuk dia ke neserynye..... Biasanye dia tak pernah menolak pakaian yang aku sediakan.... Tapi satu pagi sambil menangis dia berkata pada abahnye yang telah siap memandikannye & bersedia untuk memakaikan baju Amili.....'Nak pakai baju princess...'.

Princess !. Suami ku bertanya meminta kepastian. Amili mengangguk. Abah minta penjelasan lanjut tentang baju princess tu. Amili kata 'baju seksi'. Aku pun segera menunjukkan salah satu pakaiannya yang lain... dan Amili mengangguk..... Rasanye.... di sekolah, cikgunye selalu berkata pada Amili... baju Amili = baju princess.... (Baju yang berpinggang ramping & tangannye beropol. Di lapisan dalam pula ada anak baju bertali kecik.... ). Sebenarnye baju tu tak seksi pun.... sebab dada Amili mana bidang lagi... tambahan pula Amili sentiasa mengenakan tudung. Cuma kami selalu menyakat dia di rumah... mengatakan 'eeeeee seksi...'. So dia p…

PANJANG CERITANNYE...

Salam...

Macam-macam lah aku ni.... Entahlah.. sejak2 akhir2 ni aku sering terjaga malam... 2- 3 pagi terjaga. Kalau terjaga mata segar & badan bertenaga.. aku gunakan peluang untuk mengadapNye... & memohon padaNye.....

Tapi malam tadi... aku sukar melelapkan mata... Aku memang macam ni lah... bila tak tenang je... aku akan paksakan diri tidur..... tapi susah betul. Tidur ku tak lena... macam cacing kepanasan... padahal aku di bilik aircond.... Tapi memang aku kegelisahan.... jiwa macam tak tenang... perasaan kacau.... Bila tidur tak puas.... mula lah kelesuan... walau bangkit dari katil 6.00 pagi... padahal sebelum ni, walau pukul 4 aku terjaga... aku tetap rasa segar....

Tapi kali ni aku benar2 lesu.... pergi sekolah tak bermaye je.... tapi gagahkan le juga...

Nak jadi cerita.... hujan lebat. Alamak... bercintanye nak tutup pagar... gerenti lencun punya aku... Jadi mata ku melilau di ruang parking tu.. mencari benda berharga... aku nampak seluar slack yang dijemur suamiku sebe…

AKU AKAN TERUSKAN......

Salam...

Semalam entah kenapa... kesedihan yang ku bendung sendiri dalam hati tiba2 terburai.... Dengan satu baris ayat yang singgah di telingaku.... telah cukup untuk menyentuh perasaan ku... dan air mata yang ku tahan2.... tiba2 runtuh....
Maafkan aku kerana menghianati janjiku sendiri... untuk tidak tunjuk kesedihan.. untuk tidak buat kau sedih......

...... aku patutnye... kena ingat apa yang telah kuucapkan sendiri sebelum ini.. untuk belajar redho..... Rupanye.. aku tidak boleh buatnye secara drastik... aku perlukan masa untuk berubah & mengubah.....

.... Mengetahui emosi ku yang tidak stabil.... suami ku bawa aku keluar... menikmati satey seorang 5 cucuk... membeli makan malam & stok sarapan pagi untuk anak2... dan singgah di Secret resepi bagi memenuhi citarasa tekak ku... nak merasa tomyam & kek cokolat..... Suami kata... seronok dapat keluar bedua2an ngan mama... sejuk hati.... (anak2 kecik 3 orang tu.. kami tawakal je tinggal di rumah). Alhamdulillah.. mereka anak2 y…

TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA..

Salam...


Majlis hari jadi Kodin & Mirul.. bukan sekadar sambutan... Tapi ia mempunyai makna yang sangat dalam.... Ia memberi petunjuk betapa utuhnya ikatan kekeluargaan kami....

Syukur pada mu Allah... kerana bagi lagi ku ruang & peluang untuk mendapat kebahagian ini... kebahagian dari kasih sayang adik2.... kebahagian dari ikatan persaudaraan ini.... Satu ikatan yang tulus ikhlas.... Syukur. Terima kasih Ya Allah kerana menghendaki ianye berlaku....

Adik2... Wazir. Atie, Mirul, Kodin dan (Yan yang tak dapat hadir..) sesungguhnya mempunyai rasa sayang adalah anugerah..... Kasih sayang yang mendalam dari lubuh hati..... Walau berbagai dugaan, duka, luka..... walau marah, walau kecewa.... tapi perasaan kasih sayang tu tak dapat dibuang... perasaan kasih sayang tu tidak dapat dipisahkan dari jasad ini.....

Adik2.... Alhamdulillah... kita masih inginkan ia berlaku... Kita masih inginkan ikatan kekeluargaan ni... kita masih perlukan sesama kita

Paling terkesan sekali... ucapan suami ku.…

SELAMAT ULANG TAHUN KODIN & MIRUL...

Imej
Salam...







Walau semalam merancang..... Tapi Majlis cukup hebat & sangat bermakna bagi kami. Cuma sorry lah Mirul.... Tak buat album untuk Mierul..... Tak sempat.... Untuk Kodin pun, hasil yang tidak memuaskan... Memang tak cukup masa sangat. Pukul 4.30 tiba di rumah ... terus ke dapur.... Kul 5.30 baru ngadap komputer. Buat Album si Kodin & sekali buat video klip...... Abang balik, kul 7.... terpaksa minta tolong, masukkan gambor dalam album. Kul 7.30 malam... sambil, menyiapkan video klip.. masaklah cekodok..... Terus mandi, solat dan ke rumah Wakjir.... Hu! Lempoh!.... Tapi, kasih sayang kat adik2... mengatasi semua....






Buat Kodin & Mirul... Heppi Besday...Akak sentiasa mendoakan yang terbaik untuk kalian.....

TENANG..

Salam...

Buat seketika... aku merasa tenang.... Rupanye ni lah nikmat bila kita berserah kepada Allah.... dada tak sesak. Walau hakikat sebenarnye nye air mata dah banyak mengalir... Insyaallah..... perjalanan hidup mesti diteruskan.... Dan aku masih bertuah, suami ku mahu tetap setia menemani ku sepanjang hayat perjalanan ku. Aku mahu... bangun ku selepas jatuh kali ni... memberiku hidup yang lebih bermakna.... Di sinilah jodohku, di sinilah rezeki ku.......

Semoga aku beroleh ketabahan dan ketenangan selalu. Begitu juga yang ku harap untuk keluarga ku, saudara2 ku dan sahabat2 ku..... Insyaallah

PILIHAN ....

Salam.....

Pagi2 duduk terjelepuk di sofa dengan muka yang agak sunggul & air mata tergenang..... Suami mendekati dan aku menjatuhkan kepala ke bahunye....
Kata2nye....'ma, abang ada. Abang tetap sama2 mama, sokong mama'. 'Kita fikirkan, demi untuk kebaikan semua ye ma....'. beriku sedikit semangat....

Terima kasih suami ku.... Syukur pada mu ya Allah, beri ku permata.....

Aku akan belajar Redho... Apa pun pilihan yang dibentang dihadapanku... Aku anggapnye takdir dan aku tahu ada Rahmat disebaliknye.... Namun aku akan terus berdoa.... semoga impian, harapan dan kasih sayang terus mewarnai kehidupan ku keluarga ku dan sahabat2 ku yang aku sayang.

Semoga Allah mudahkan perjalanan hidup kami....

MACAM MANA NI.....

Salam....

Tiba di rumah .... Berehat sambil mengadap FB....
Tiba2 suami call...'ma, nesery call suruh ambik Amili.... Amili tapak tangan & kakinye... merah, berbiji2 & gatal sangat2. Tak berhenti menggaru dan tak henti menggaru. Nesery tu special sikit. Anak sakit tak boleh antor nesery, takut menjangkit. Nesery untuk anak2 orang 'somebody' katakan..... Aduyai... macam mana ni. Suami menyambung ' Esok macam mana.. sapa nak jaga Amili. Abah ada mesyuarat pagi & petang...' Saya hanya berkata....'bawa balik lah dulu... nanti fikir'. Mamanye pun susah hati gak ni.... Mama dah banyak sangat MC. Ni baru masuk bulan 4.
Biasa klu Amili sakit.... terpaksa minta bantuan ustazah Noriati jaga sekejap dan lepas pukul 10.00 pg dia akan bawa Amili ke sekolah.... saya sambung jaga, sebab saya dah tak de kelas selepas rehat.... Tapi, kes ni akan menyusahkan.. sebab si Amili tu.. tau lah manje ngan Noriati... nanti mengada2 lah dia, asyik nak suruh garu.... Dan sa…

HARI YANG BERBAGAI RASA

Salam....

Hari ni dilalui macam hari yang berbagai rasa.... suka, duka, lara, hiba, simpati....

Malam tadi bergelumang dengan printer... nak menyudahkan print gambor sekolah, agung, menteri... semua untuk menghiasi bilik Seminar Seri Indah (Bilik mesyuarat 2). Balik sekolah.... terus pergi ke Meru, cari ganti frame yang dah terpecah. Perlukan 1 lagi yang sama.. tapi hampe...

Pagi, macam biasa lari ke sana ke mari... perhimpunan, buat relief, print bahan... dan sebagainye.... Lepas tu masuk kelas.... mangajar 3K & 3J... Alhamdulillah.... puas hati, walau anak2 payah untuk beri tumpuan... penat terjerit2...

Rehat... bersama Wakjir.... kesian tengok dia. Melihat kesukaran dia terpaksa menerima hakikat, anak2 tingkatan 4 kelas seninye yang cukup menyesakkan dadanye.... Itulah keistimewaan Wakjir.... dia bukan setakat mengajar atau mendidik.... tapi dalam masa yang sama dia nak memaknusiakan insan.... Bila anak2 yang didik tu.. langsung tak mahu mereka dinasihatkan..... Cikgu seni ni.. yan…

MAMA BELI GINCU ADIK TAK? ABAH BELI GINCU ADIK TAK?

Salam...

Oh ho... anakku Amili yang berusia 5 tahun dah pandai nak bermake-up. Hari2... minta dibelikan gincu. Mamanye pergi keluar je.. dia pesan beli gincu. Abah dia keluar je.. dia pesan beli gincu. Bila kami balik... dia mesti bertanya... 'beli gincu adik tak?'. Atau dia periksa bag kami untuk check sama ada kami belikan dia gincu ke tidak.....

Aduyai.. aduyai... mamanye pun tak berapa bergincu.... kakaknye pun tak bergincu.... tapi anak dara kecil ku pulak dah pandai nak bergincu....

Ni gara2 sekolah kat nesery abahnye lah... Ye lah kawan2 dia semua anak2 orang 'somebody'.... Memang banyak yang Amili dah terikut.....

Sekarang panggil mama & abahnye.. sudah tukar.... 'mami.... papa...'. Hai naik geli telinga dengor... Tapi yang bagusnye.... perkataan2 orang putih dah banyak keluar dari mulutnye..... banana, bubble, dan sebagainye......

Tapi si kecik Amili ni.... menyusahkan orang gak....

Amili kan anak boss tempat nesery dia tu.... Dengan kata lain.... Abahny…

LADAP 1

Salam...

Selesailah sudah... cabaran nak bagi ceramah kat cikgu-cikgi SMKSKI.... Topik Model P&P... yang dikongsi seramai 8 orang penceramah..... Tajuk saya: ICT dalam p&P. Bagus juga present ni... Dapar tambah konfiden dalam diri cakap depan orang ramai dan... yang penting, ilmu sendiri bertambah.... sebab nak present.. kenelah study dulu.....

Dah lama tajuk tu dibagi....... Tapi malam tadi, kul 11.00 malam baru ada mood nak buat..... Ha! jawapnye kul 3.00 baru dapat tidor & pukul 5.00 dah celik balik.. Tak tenang nak tidor lena.....Bila selesai.... LEGAAAAAAAAAAA.

Balik tadi, diantor oleh Kodin & Mirul... Ha! apa lagi.... bayo upah le... KFC. Bukan pe... Din kan bakal tokeh KFC.... sekarang belanje2 dia sekali skala... nanti klu dah buka restoren KFC..... bolehlah akak tuntut kat dia bayo balik & faedahnye sekali.... dengan kata lain.. Nak hari2 makan KFC Free.....

Tiba di rumah, terus masak nasik goreng tu anak2 & suami.. satu kuali ... habisssssssss. Licin....…

HANYA KAU YANG MAMPU

Salam....

Ya Allah ya Tuhan ku... sesungguhnye hanya kau yang mampu membuka pintu hati ku dan pintu hati insan lain...... Sesungguhnye aku insan kerdil.
Berilah aku kekuatan dan ketabahan hati serta kesabaran yang tinggi bila aku diuji....

HARI BERMAKNA...

Salam...

Hanya ingin bersyukur pada mu Allah... kerana menjadikan hari ku ini hari yang bermakna.... menghabiskan masa bersama Adekda Wazir, Cikgu Jaharah dan anak2 6A3, Ariel, Syukri, Izzatie, Noorma, & Mas... memberi sumbangan bakti pada sekolah.... Sama2 memasang langsir , memasang skirting, menyusun meja, mengelap meja, menyapu sampah di bilik mesyuarat.....

Merasai ikatan kekeluargaan.... bersama2 bekerja, saling membantu .... bergurau, bercerita... semuanye bermakna.... Tambah lah si Izzati... mengalami peristiwa lucu.. yang menjadi gelak gurau kami semua....

Terima kasih pada Mu Allah.... Masih memberi ruang & peluang untuk kami bernafas & menikmati... kasih sayang keluarga kami....

Bahagia ini ... buat ku rasa hilang semua duka, hilang lara semalam, .... Ingin ku terus pandang ke depan ..... meneruskan laluan perjalanan hidup yang lebih bermakna... bersama keluarga ku, sahabat2 ku, adik2 ku & anak2 didik ku.... AMIN