Catatan

Tunjukkan catatan dari Mac, 2010

SYUKUR.....

Salam...

Syukur pada mu Allah, kerana berikan ku sedikit ketenangan & kedamaian...

Terima kasih teman... kerana masih bagi ruang....
Terima kasih dengan coretan mu, kerana dengannya aku mahu lebih memahami mu
Terima kasih dengan luahan hati mu, kerana aku mahu kau lepaskan beban yang kau tanggung & simpan sendiri dalam hati mu...
Terima kasih dengan kemarahan mu.... kerana aku tahu, marah mu kerana kau sayangkan aku...
Terima kasih dengan teguran mu ..... kerana aku tahu, teguran mu kerana kau nak membetulkan aku.....
Terima kasih kerana masih bersuara dengan ku....kerana aku rasa lebih terbeban kalau kau terus mendiamkan diri.....

Terima kasih buat semuanye.... Aku cuma perlukan penjelasan .....Aku nak tau apa yang ada dalam hatimu ... kerana aku nak memahami mu...
Teman... Kalau aku salah.. aku nak kau betulkan ku ... kalau aku salah... aku rela kena marah... kalau aku salah aku rela minta ampun.... Aku nak rasa jadi saudara mu ... yang kau jaga..... yang kau sayang....
Sayang berm…

AKU MOHON....

Salam

Kata-kata Pn Hjh Amiah Hassan, PK1 SMKSKI hari ini dalam mesyuarat pengurusan terperangkap dalam pemikiran ku. Aku nak simpannye sebagai renongan ku, ingatan ku... '.....Kita perlu menjaga rakan sekerja. .... Kita bekerja ke arah kebaikan. KITA BUKAN SEMPURNA. Biar KEKUATAN itu lebih menonjol. Kalau ada KELEMAHAN, kita baiki kelemahan itu.... '

Aku adalah antara insan yang tidak sempuna itu. Terlalu banyak kelemahan ku yang aku sedari. Lama dah aku cuba baiki.... lama dah kelemahan itu aku cuba kawal agar ia tidak merosakan ku..... Teringin sangat aku nak baiki diri ku.....

Tapi kenapa sejak dua menjak ni, aku rasakan... aku rasa diriku dah kembali macam dulu... aku yang penuh emosi, aku yang penuh sifat pemarah...... Aku cuba lupa perkara yang melukakan hati ku.. aku cuba redha... aku cuba terimanya dengan pemikiran terbuka....

Tapi... kenapa sukar bagi aku melakukannye .. tiap kali aku teringatkannye... aku naik angin semula.... bila ingat nye balik.. aku naik marah balik.…

HATI YANG TAK BERES.....

Salam...

Aku tak mampu menulis... aku terlalu letih... badan ku ..... otak ku... jiwa ku....LETIH! Aku merasa ruangku masih mendung..... Walau cahaya2 cinta & kasih sayang sentiasa menyinari ku..... Inilah hati... Hati yang tidak beres....

Dan saat begini aku teringat bait2.... lagu LASKAR CINTA ..
......Sebarkanlah benih benih cinta ..
Musnahkanlah virus virus benci ..
Virus yang bisa rusakkan jiwa ..
Dan busukkan hati..

Laskar Cinta ..
Ajarkanlah ilmu tentang cinta ..
Karena cinta adalah hakikat
Dan jalan yang terang bagi semua umat manusia.......


Kekuatan cinta dan kasih sayang telah menunjukkan jalan ku... menerangi jalan ku.... Aku bahagia dengan cinta & kasih sayang yang ku miliki.....

Selamat malam semua..... ada rezeki kita jumpa lagi.... dengan dunia yang sentiasa berseri.....

BERDAS-DAS KENA

Salam..

Pagi ni berdas-das aku kena..... Sepanjang perjalanan ke sekolah bersama suami ku... aku diam je mulanye.... tiba2 terkeluar dari mulut ku.... 'tension, tension, tension.....' Tension pasal sekolah.... Tenssion dengan nasib ku hari ni yang kena berurusan dengan orang lain untuk bantu ku uruskan anak2......dan macam2 lagi yang menyesakkan fikiranku....'

Suami ku terus gengam tangan ku.... dan berkata '.. sabar ma, abah ada untuk sokong & beri kekuatan kat mama. Macam mana pun... mama kena teruskan jugak.... Mama kena profesional. Hadapi dengan tenang.... Mama tengok, kawan2 mama... mereka jugak menghadapi masalah... tapi mereka masih hadapinya.... mereka relaks je...
Suami ku menambah.... 'Ma... jangan marah2 kat budak2... Budak2 kena tempiasnye akibat kemarahan mama tu....' 'Tenang & kena profesional..' Wah.. berdas2 aku kena...

Kata2 suami ku ni buat aku tunduk seperti mengiayakan... masa ni aku terkenang pada cikgu Suzanah... yang tenang …

NAK JADI CERITA..

Salam..

Pagi ni... kereta abang buat hal. Bateri kong..... ikut jejak kereta Myvi ku minggu lepas..... Wah.... macam mana ni.. masa bateri saya kong dulu.... suami dah pergi.. so, saya kena ikhtiar sendiri.. hari ni, kereta kong,,,, saya belum pergi sekolah... tak kan saya nak tinggal kan je suami ku dengan anak2 yang perlu ke sekolah.....
Mahu tak mahu.. kena lah tawarkan kereta ku.... so, suami kena lah hantar ku dulu.... Masa tu dah suntuk sangat.... hanya pikir masing2 dapat ke distinasi masing2 untuk menjalankan tugas & tanggung jawab....

Sepanjang perjalanan tu... mikir je... macam mana nak balik nannti... macam mana urusan dengan anak2.... sapa nak ambik mereka.... Masa tu, aku hanya teringat adik2 ku je... Wakjir, Kodin & Mirul...... Tapi aku tak nak menyusahkan mereka..... Rupanye suami ku... dah faham situasi serba salah ku.... dia hantar mesej kat adekda Wazir & minta tolong hantar balik isteri & ambik anak2 dari sekolah........ Bila Wazir sampaikan mesej tu...…

AKU BERSERAH

Salam...

Ku kumpulkan seluruh kekuatan ku.... ku leburkan segala keegoaan ku ... ku cuba mulakan langkah ku semula ... demi sebuah kasih sayang , demi sebuah ikatan.... Demi sebuah kebaikan......

Tapi aku hanya merancang... aku hanya ada keinginan yang kuat.... Tapi kalau bukan rezeki.... dia tak boleh kembali pada kita..... Sesungguhnya, ajal maut jodoh & pertemuan di tangan Allah....

Mungkin ini dugaan ku, ini cobaan ku, mungkin langkah ku sumbang, mungkin cara ku salah.... atau ini mungkin hukuman buat ku.....

......(dah tak tau nak kata apa lagi... aku kehilangan kata2...... cuma perkataan akhirnya )................................................. aku berserah...

KEHILANGAN KATA-KATA

Salam...

Semalam..... suami ku berkata....'dah ye ma, jangan gaduh2 lagi..... sian budak dua orang tu.... pressured mama buat.... Mereka sayang mama sangat, mereka minta maaf banyak2 dari mama' Aku hanya membantu.... tak lama kemudian... suami ku menambah lagi.....'sian kat Ammar ma.... Dah ye ma..'. Aku masih membatu..... dan sentiasa memenungkan apa yang suami ku kata...... Tertanya juga.. kenapa mereka tak datang sendiri pada ku dan bersemuka dengan ku..... sebenarnye kelemahan ku.... aku tak boleh tentang mata.... sebab tu.. aku sentiasa elak untuk memandang tepat pada mata mereka... aku tahu aku mudah ngalah bila direnung.....

Aku terus dihantui dengan igauan ngeri. Aku sebenarnya takut andai perkara yang tak pernah aku inginkan itu terjadi....
Dan aku sedih... kenapa mesti berlaku begini..... hanya disebabkan perkara yang remeh temeh..... aku sanggup menderita begini....Mula2 aku cuba bertahan... aku cuba selesaikan sendiri.... aku cuba sembunyikan dari suami ku..…

BULAN BINTANG JADI KAWAN?

Salam....

Hari ni keletihan.... terlebih fikir & akhirnye terlebih tidur dan seterusnye... terlebih penat. Ingat nak rehat je malam ni... Tapi bila buka blog ni tadi.. terdengar lagu iringan.... CERITA TENTANG BULAN....

Bulan dan bintang
Bersinar berkelipan
Dan menerangi
keindahan malam
Tanpamu bulan
Malam kegelapan
Tanpamu bintang
Hilanglah keindahan

Ini kisah tentang bulan
Bulan bintang jadi kawan
Bergitulah persahabatan
Yang cuba kami eratkan
Moga berkekalan selamanya

Bergitulah kami hidup lima sekawan
Sesama berjanji susah senang dirasa
Dibawah sinaran cahaya bulan bintang
Menjadi saksi janji kami semua.......

BALIK CEPAT..

Salam...

Wah.. semenjak dua menjak ni... saya balik on time. 1.45 je terus punch. Waktu duit dah kurang ni... balik terus masak untuk anak2 yang akan balik kul.3.00 petang... Ammar sejak putus susunye... kuat pulak makan nasi..... Balik sekolah minta nasi...

Kadang saya terlewat ambilll.. menghampiri pukul 4.00 petang.... sian dia.. sambil pegang perut & muka yang berkerut... berkata...'ma sakit perut... lapar...'. Saya tahu dia memang lapar.. ye lah dah nak pukul 4.00 petang..... Dek rasa bersalah & kesian dia... saya pun singgah belikan keropok lekor untuk alas perut..... bila hulur kat dia... Ammar kata..'nanti lah dulu... Ammar nak makan nasi dulu...' Ya Allah, siannye... lagilah rasa bersalah...

Tu yang sekarang balik awal je... nak masak untuk Ammar. Hari tu masak bubur nasi... suka sangat lah dia. Sampai 2 mangkuk.... Petang dia pesan... nanti malam dia nak makan bubur lagi.... Nasib tak baik.. dia terus tertidur & kami sengaja biarkan dia terus tidur..…

LAYAK KAH AKU BERGELAR GURU

Salam..

Hari ni aku mengamuk sakan dengan kelas 3..... entahlah semenjak dua menjak ni temper aku semakin menjadi2 lah pulak....Kadang2 pikir.. aku ni macam tak layak je jadi cikgu.. sebab tak pandai kontrol emosi... \
tapi aku kan manusia....

Masuk kelas... minta mereka keluarkan kerja semasa cuti sekolah yang saya bagi..... seorang pun tak siapkan.... lelaki & pompuan pun sama.... selalu pompuan yang menyejukkan hati... tapi kali ni..... sama je..... Apa lagi saya yang memang mood belum settle... naik angin le.... dan tak sangka keluar tindakan ini.....'saya nak awak koyakkan lembaran kerja rumah yang bagi dan buang dalam tong sampah.... tak de maknanye saya bagi kerja rumah ... tapi awak semua tak buat. Saya bagi kerja rumah nak awak belajar... nak awak berjaya.... patah ke tangan awak, kalau awak siapkan kerja rumah tu.... '... dengan lembut mereka mengeleng... 'saya nak awak koyakkan sekarang.... '. Pelajar masih tunduk bisu... muka masing2 nyata tergambar .. ter…

WAH.. PERKARA TU DAH TERJADI PADA KU...

Salam..

Balik sekolah... meter minyak dah mula bagi isyarat kosong.... malasnye nak isi..... Petang ambik anak2.... tangki minyak tu agaknye menjerit2 minta isi..... tapi malas gak isi. Jalankan dia gak... Alhamdulillah selamat pergi balik....

Lepas tu pikir... nak isi.. tak isi.. nak isi... tak isi.... esok lah...
Tapi bila dah sampai rumah.... ahhhhh.. kuar lah jap isi minyak. Selesai isi minyak........

Waaaaaaaaaaaaaaaaaa... kereta tak boleh start...... Si tokeh Amway (kedai sebelah 7 eleven tu )datang tolong tengok.... start... tak boleh.... buka bonet depan ... 'Ini bateri dah tak boleh pakai. Kena beli baru..... '

Beli baru?. Alamak waktu ni mana ada duit. Bateri baru mesti lebih seratus... Kat dompet ada le RM50 je.... huwahhhh... macam mana ni... Call suami... puluh2 kali takdapat2. Masa tu nak banjir ajelah mata ni... panik! kereta tu kena digerakkan cepat dari tempat isi minyak tu..... marah pulak tokeh Shell tu pulak...

Tak tahu nak buat macam mana... Tahu......... suami …

SEJIWA....

Salam.

Pagi tadi, baru je nak mula berbual dengan Cikgu Zamree…. Tiba2 bunyi mesej…. Dari anak buah, Hanif, bertanya … Pakcik Rashid guna kamera tak weeked ni, dia nak pinjam.. Saya pun tercakap ngan Zamree ttg mesej tu sambil berkata… ‘alamak ingat nak abang ambik gambar hari anugerah hujung minggu ni, bukan mesyuarat PIBG tapi majlis anugerah & kuir sekali…….’

Zamree terus bg respon ... ‘Pasangan yg ideal….. sehati sejiwa… dua2 punya minat yang sama’…. Dari situ cerita jadi panjang. Dan dia terus bercerita tentang isterinya…. ’Dunianya memang dunia seorang isteri.. jalankan tugas sebagai isteri… dia tak minat yang lain2.....’

Saya berkata .. ‘saya ni memang patut bersyukur bersuami kan dia.... kami punya jiwa yang sama, berkongsi minat yang sama. Jiwa & pemikiran yg sama banyak baiknye... senang ! tak payah pikir panjang.... tak payah bincang panjang... mudah sepakat.. sbb apa yg ada dlm fikiran dia dan saya sama je....

Lebih2 lagi sejak dah berumur ni & sejak berkawan ngan …

WAKBRAHIM ANYIDEA

Salam...

Semalam saya bina FB untuk anak menantu cucu cicit Arwah WakBrahim (ayah saye le tu..). Kira ni Wak Brahim Generation lah...... Memenuhi permintaan anak2 buah saya.... Ye lah bermula dari Majlis Perkahwinan anak buah saya, Haarith Mahmud... Di situ berkumpulnye adik beradik, cucu cicit arwah Atuk Ibrahim... seronok bila sesekali berkumpul.. berbagai gurauan & usikan... Tak habis di situ disambung pulak kat FB.... lebih2 lagi bila gambar2 pengantin Haarith diupload kat FB... lagilah berpanjangan usik mengusik....

Itu lah timbulnye nak buat FB famili group... agar dapat mengumpulkan sedara mara, sepupu sepapat..... sekurang2nye kenallah mereka sesama saudara .... Ini baiknye IT. Dan keluarga kami.. boleh dikatakan celit IT. Boleh dikatakan semua anak adik beradik saya celit IT & ada FB. Ke mana pergi je kebanyakan mereka kelek laptop... Laptop dah macam pakaian harian.... Kalau kami berkumpul kat rumah nenek kat sungai serdang.... satu keluarga bawa 2 - 3 biji laptop. Bay…

SELAMAT PENGANTIN BARU - HAARITH & NAZRA

Imej
Salam..


Majlis perkahwinan di rumah pengatin lelaki pada 20/03/2010. Seronok dapat berkumpul bersama sanak saudara...











KENDURI KAHWIN......

Salam..

Hari ni abang buat kenduri kahwin anaknya .. HARITH BIN MAHMUD & PASANGANNYA..... Hari Jumaat baru ni terserempak ngan abang tu.... di carefour.. tanya dia ada rewang-rewang ke... dia cakap tak de.... semua kawan2 dia gotong royong... Saya pun.. relex je lah.... Rupanya... adik beradik saya dah berkumpul di rumahnya malam tadi membuat apa yang patut... Ala sama je orang kenduri kahwin.. ngan cenderahatinye.. dengan bunga telurnya dengan potong bawangnya dan sebagainye.....

Tu hebatnye sahabat & persahabatan.... Abang tak guna catering pun.. semua kawan2nya yang uruskan ... dari membeli keperluan, bahan, peralatan, memasak, menanggah dan sebagainye.. semua gengnya yang buat... tengok abang tak pening kepala pun... (Dia lah yang tak pening.... nampak isterinye ke sana ke mari lah juga......)

Sebelum ni abang Amin beritahu... naqib (ketua dia) suruh tanya cik Mahmudnye..boleh tak diaorang jadi penaggah... diaorang nak jadikan aktiviti kumpulan diaorang....... Alhamdullillah…

TENTANG BULAN

KONGSI CERITA KU.....

Salam...

Ku lihat.. kadang2 blog ku ini dikunjungi oleh kerabat guru seluruh Malaysia. Bila aku kunjungi mereka .. ALAMAK, kebanyakannye menulis INPUT berkaitan sekolah atau PERKHIDMATAN.... Segan pulak rasanya.....

Ha! apa telah aku buat.... aku tukar nama BLOG CIKGU MAZIDAH kepada BLOG MAZIDAH IBRAHIM je... Blog ni bukan untuk tujuan ilmiah. Ia adalah teman paling baik ku.. Ia ruang untuk aku bercerita .. tanpa ia menghukum aku.. sama ada aku BETUL atau SALAH.

Beberapa bulan yang lepas.. blog ku dah mula sunyi dengan tulisan ku.. sebab aku LEKA dengan Facebook. Memang leka dengan FB ni.. sibuk dengan bual kosong... Seronok sebab ia salah satu merealeaskan tension... Cuma di FB ni kadang2 macam tiada privacy... orang boleh komen/bagi pandangan di semua sudut. Dari gambar, tulisan atau applikasi yang kita gunakan... Kadang2 tanpa disedari.. aku memburukkan profesion keguruan, profesion sebagai ibu....

Kini aku kembali aktif menulis blog ni...
Tapi seperti aku kata tadi.. buka penulisan …

APA ADA PADA SEKOLAH ...

Salam...

6.30 Jam berbunyi...... oh malasnye. Bukan malas nak solat tapi ingat plan pagi ni.. nak ke sekolah bersama suami. Minta tolong suami ambikkan WAJAH sekolah... Yang ada dalam simpanan saya, gambar2 lama dah macam tak berseri... so! dengan kata lain.. nak gambar baru. Mana lah tau... kamera lain.. hasilnye lebih baik......

Janji kami nak kuar pukul 7.00 pagi. Tapi malam tadi hujan... Matahari pun tak kelihatan... so, ada masa lah kami untuk KHIDMAT diri..... 7.30 di sekolah... saya terus ambik pot di kantin... sebab saya datang bertemankan laptop... perlukan kerusi meja..... Mula2 tengok2 gambar... selesai misi menyusun gambar2 kami termasuk gambar2 anak2 yang nak diupload.... saya tengok pula gambar SMKSKI tahun 2009. Nak susun & printkan untuk dialbumkan.... Mazidah... Mazidah.. kenapa rajin sangat ni... . Entahlah. Kadang2 fikir kan baik kalau aku ni tak punya idea... aku ni tak pikir macam2.. so, tak lah terkeluar dalam fikiran ku untuk buat macam2 untuk sekolah ni... K…

WUJUD TAPI KOSONG....

Salam..

Pagi2 paksakan diri bersiap …… lupakan keenakan tidur..

Duduk termenong di kantin sementara menunggu suami ambik gambar sorang2 sekeliling sekolah.... tiba2 air mata ni menitik.....agak terganggu fikiran

Untuk apa semua ini….. dikala orang lain terus enak diulit mimpi, di saat orang lain berseronok bersama famili… di saat orang lain boleh berkata.. malaslah, penatlah, letihlah, tak terjagalah, tak boleh bangunlah……. Aku siksa diri aku dengan kerja2 faedah ke ni….. apa yang aku dapat aku pun tak tahu…. Bukan saja aku menyusahkan diri ku… aku libatkan suami ku juga….. Menitik air mata ku…..

Aku bukan minta ganjaran, aku bukan minta pujian… tak de maknanye buat kerja kalau niat macam tu... baik aku relek2 ngan anak2 & suami ku.. lagi bahagia…. Apa yang aku minta sikit je… fahami diri ku… kalau yang sikit tu boleh bahagiakan aku… tak nak ke berikannye pada ku….. Kalau dengan berikan aku yang sikit tu.. aku akan berikan lebih banyak dari yang telah aku buat.. tak sudikah berikanny…

TAK SUKA... TAK SUKA....

Salam....

Tak suka.. sebab.. saya ni.. susah sangat nak cam jalan... padahal tah dah berapa kali memandu sendiri ke Damansara tu.... tapi masih sesat juga.... kebanyakkannye silap masuk lorong.... tu lah, kalau suami bawa kereta tu... tak pernah minat nak cam jalan... pantang duduk sebelah.... tidor je manjang.......

Hari ni... nak ke Damansara utama.... nak jumpa suami untuk serahkan bankdraf deposit 10% kepada peguam. Peguam tu kat KL .. dia akan kolek bank draf tu kat opis suami..... Hari ni baru dapat buat bank draf tu... sebabnye kecuaian sendiri..... Buku bank hilang... so, kuarkan rm5000 sehari... 5 hari baru selesai... Pagi tadi buat bankdraf tu & serah terus kepada penguam supaya peguam dapat proses pembelian rumah tu cepat.....

Kuar je dari bank CIMB Setia Alam terus call suami suruh dia tunggu kat Damansara utama... Saya ni pernah pergi sendiri ke Opis suami... tu pun sehari sebelum tu dia tunjuk jalan... tapi lepas tu lupa lah pulak.... Masa call tu kul 10.00 pagi... Suam…

SEMANGAT PERJUANGAN HARMONI

PANDAIIIIII....

Salam...

Apa yang pandai tu.....
Tak de.. tadi saya ke sekolah sekejap... janji nak tolong Nahdatul Mila install program pengisian markah peperiksaan....

Duduk di bilik mesyuarat.. tiba2 Kak Zah lalu.... Dengan senyum yang sungguh lebar.. dia berkata... 'Cantikkkkkkk... pandaiiiiiiiii... sayang Mazidah...... tanganya menghala ke papan kenyataan bahagian 'PELAN SEKOLAH'. Saya hanya berkata... 'itu hasil kombinasi yang baik.... saya hanya rancang & sediakan bahan... yang mencantikkannnya Wakjir....' Itu lah baiknye kerja sama... harapkan saya sorang tak jadi.. sebab bab menghias ni saya tak pandai......

Sebenarnya apa yang kami buat tu.. biasa je... Banyak sekolah dah buat pun.... & malah lebih cantik lagi dari tu.... Tapi jika dibanding dengan papan kenyataan tu pada asalnye.... nampak lah ia cantik.... dan he3.. nak ngata... banyak papan2 kenyataan kat bawah tu.... terutama milik unit2 koko.. masih tak ceria lagi... sorry ye.. ngata....

Hesssssssssss... yang s…

HOBI....

Salam...

Bukan hobi.. tapi suka nak buat......
Baru ni saya mengemaskini semua foto2 lama saya, Famili & kawan.. yang terkumpul sejak 2004. Saya susun mengikut tahun & event dan kemudian saya copy dalam desktop selain dari fortabal hardisk saya untuk simpanan lama & tatapan anak cucu nanti. Paling tidak pun.. untuk tatapan anak2 saya bila mereka dewasa nanti....

Membelek2 gambar tu.... nampak banyak gambar yang menarik perhatian saya... terutama gambar Ammar & Amili.... semua ada cerita tersendiri.... Rupanya suami ku ambil gambar yang ada jalan cerita......

Gambar2 mereka saya susun ikut folder dan menunggu ketika saya akan uploadnya di FB untuk simpanan lama..... Tentu anak2 saya bila besar nanti seronok tengok zaman kanak2 mereka.....

Saya hanya simpan gambar mulai tahun 2004 , bukan tahun2 sebelumnya tak de.... tapi cuma zaman digital kami mula tahun tu... tahun2 sebelumnya guna kodak.... & kos nak cuci mahal.. gambar tak banyak & tersimpan dalam album.... Yang…

MAMA .. MILI NAK SEKOLAH LAIN...

Salam..

Hari ni pagi2 dah naik ngan Amili.... Dia kata tak nak sekolah.... Memanglah sukar nak sekolah waktu orang lain semua tidur lagi.... Tapi kalau di rumah apa yang dia buat selain main & sepah2kan rumah.... Tapi kalau di sekolah, ada juga sikit tambahan ilmu.. ada jugak faedahnye......

Dua tiga kali dikerah.... dia tak nak bergerak jugak ke bilik air... Mamanya.. pulak kalau angin tak bagus... cepat je lah naik angin. Mula2 suara meninggi... lepas tu capai rotan lah pulak... tak nak gerak juga.... Ha tarik je tangannya ke bilik air. Ah! siap... & si Mili tak nangis dah & terpaksalah redho ke sekolah.... .. tapi dia buat permintaan lain nak memesongkan hasrat ke sekolah agaknya .... 'mama Mili nak SEKOLAH LAIN ....'. Mamanya ... TAK LAYAN.....

Biasa pagi2 abahnye yang siapkan si Milinya... didokong dari tingkat atas... dimandikan & dipakaikan baju... tapi pagi ni abahnye pun kesian agaknye.. bila si Mili berat nak sekolah .. ye lah orang lain tidor lagi....

Se…

BAH... BILA NAK AJAR AMIN AMBIK GAMBAR..

Salam...

Amin menghitung hari..... menuntut janji abahnya untuk ajar dia memandu & mengambil gambar.... Macam tak sabar2 dia......

Seronok gak kalau dia boleh memandu... boleh lah dia mengambil giliran memandu bila masa mamanya ambil diaorang dari asrama untuk balik ke rumah... Time tu ,, biasanya petang Jumaat memanglah waktu mengantuk sangat2... memang bahaya memandu..... tapi apa nak buat... tak de sapa boleh ganti... & saya selalu berkata pada Abang Amin...'bila lah Amin boleh bawa kereta.... boleh ganti mama'.... Insyaaallah pada 30 Mei ni... genap umurnya 17 tahun.. boleh lah dia ambil lesen...

Amin juga minat mengambil gambar..... mungkin dia terpengaruh ngan abahnye & hasil kerja photography abahnye..... Dan mungkin mengambil gambar sesuai dengan jiwanya yang agak pendiam... kerana ambil gambar tak payah cakap banyak.... Agaknye lah... Minat Amin pada photografi memang sesuai dengan minat keluarga ni yang minat dengan photografi.... kami cadangkan pada Amin su…

AMIN NAK JADI ZOOLOGIES

salam...

Amin anak sulungku.... Sepatutnya dia ambil SPm tahun ni.. tapi dek kerana dia ambil cuti 2 tahun untuk masuk tahfiz (hafaz AlQuran).... tahun depan baru dia masuk tingkatan 4 dan tahun berikutnya baru ambil SPM....

Tahfiz tu sebagai bekalan dalaman nya.. Cita2 sebenarnya ialah nak jadi Zoologies. Sebagai ibu bapa... tentulah suka... sekurang2nya dia dah ada cita2. Bila ada cita2... Isyaallah dia akan berusaha untuk mencapai cita2nya itu.....

Abahnya cakap.... 'kena terror biology..'. Amin jawab..'Amin sedang belajar lah ni..' Alhamdulilllah ada kemudahan internet.. so mengkaji sendiri tentang dunia binatang melalui internet. Dan dalam fortable hard disknya banyak koleksi tentang binatang.....'

Dan... yang paling lucunya.... dia bertanya abahnye.... 'bila nak pindah rumah kat Taman SKI....Tanah belakang rumah tu Amin nak... Amin nak bela binatang.....'. Alamak tak berpeluang lah kami nak besarkan rumah.. kalau tanah kosong dibelakang rumah tu dia dah b…

SHOOT DI SEKOLAH...

Salam...

Bangun pagi... rasa macam berlainan je dunia ku.... macam ada yang tak lengkap & macam rasa kehilangan je....Pulak tu.. malam tadi terlelap yang tak berapa lena di sofa je... bertemankan nyamuk yang mengiang.. sendiri cari susah... Pukul 7 pg baru tersedar.. ha kelam kabut lah sembayang subuh....

Selesai subuh mencari suami ku di atas mengajak untuk ambil gambar blok2 sekolah..... adalah tujuannya nanti.... Tunggu aje lah apa saya nak buat ngan gambar2 tu...... Rasa nye sebelum ni plan aktivi hari ni lain.... tapi... jadi lain pulak..... Nak buat macam mana... kadang2 kena ubah haluan untuk elak sesuatu buat sementara....

Di sekolah suami meronda sekeliling sekolah.. mencari sudut2 sesuai.... separuh jalan. dia datang pada saya & berkata .... 'sambung Sabtu nanti ye... blank.... tak de idea....'. Itu lah juru gambar.... dia kena ada mood gak.... Agaknye angin mood saya yang tak baik hari ni... terserap ke padanye kot..... So, dia pun tak dapat mood yang baik untu…

PECINTA WANITA VERSI KELANTAN ... KHAS BUAT KODIN

HASIL KERJA SAMA KITA...

Salam...

Aktiviti hari ni..... pagi2 hantar Amirul tusyen.. tak sempat masak sarapan... belikan 2 ketul roti & air mineral.. dia kata..'cukup lah tu...'... Tengok jam hampir 8.00 pagi ... bawa formula one le... takut dia lewat sampai untuk mulakan tusyen...

Balik hantar dia... singgah ke kedai 1000 dinnar... mencari lauk untuk menu tengah hari.... Selesai masak tengahari & sarapan cekodok..... bersiap pula untuk ke sekolah.. Walau hakikatnye.. berat betul hati ni nak ke sekolah... banyak temenong je sebelum ke sekolah hari ni.... Tapi janji tetap kena tunaikan...

Hari ni ada janji dengan geng bilik mesyuarat untuk menambahsiapkan bilik tu... saja buat kerja relak2... Rasanya memang dah lama patut siap... tapi kombinasi 'akak & adik' ni... tak pernah berhenti mencetuskan idea.... banyak lah perkara2 tambahan yang tak masuk dalam perancangan awal kami tambah2.... Tu yang rasa tak siap2 bilik mesyuarat tu.... So, sapa yang nampak kami ni buat kerja lembab, lambat…

HARAP YANG BAIK-BAIK JE...

Salam...

Saje... nak merapu... nak rasa jiwang2.... he3.

.......Tiba2 tersentak.... rasa macam aku ni perampas hak orang..... Hak orang tu bukan bermaksud harta benda yang nampak dengan mata kasar je.... tapi juga benda yang zahirnye tak nampak.... tapi ia ada. Contohnya... rampas hak orang untuk rasa tenang... rampas hak orang untuk rasa bahagia... rampas masanya yang diperuntukan untuk diri dan keluarganye.....

Alangkah tak patutnye aku.... kenapa aku tak berfikir secara waras.... kenapa aku pentingkan diri....

Memang betullah... kita ni selalu nampak silap orang... selalu nampak salah orang.... kita ni selalu bangkitkan kelemahan orang.... tapi tak nampak kelemahan diri sendiri... tak nampak salah sendiri... tak nampak kekurangan diri....
Kita sendiri tak sempurna... mengapa nak orang lain layan kita dengan sempurna.... Kita sendiri tak betul.. kenapa kita orang lain layan kita dengan betul.....
Dan.. perkara begini selalu terjadi.... berulang2 terjadi.....

Kita mungkin tahu tu... say…

INI LAH HATI....

Salam...

Hari ni.... tolong bagi pendapat pada KODIN berkaitan dengan pengisian permohonan DPInye..... Rasanya ingin membantu apa yang boleh... menolong memudahkannya .... mendoakan kejayaannya......

Tapi.... kenapa hati ni rasa sedih sangat.... itu baru isi borang... belum masa dia nak pergi nanti... kenapa.. kenapa..

Ini lah HATI... jika dia dah sayang.... dia macam tak nak lepaskan je apa yang dia dah sayang... Tapi ini masa depannye... berkepit dengan kita pun, belum tentu dapat menjamin masa depan dia.. belum tentu peluang kerja dia cerah.... bukan kita yang bagi nafkah kat dia.....

Rasanya baru je jumpa & kenal dia... lebih kurang 1/2 tahun je... Tapi masa mengenali sesorang tu bukan mengukur keakraban PERSAHABATAN tu.... Kalau diukur masa... memang belum lama... tapi keakrabannya macam orang yang dah kenal sejak kecil lagi....

Susah nak buat penulisan ni.. tak tau kenapa sebak & air mata turut mengalir..... Bagi saya Din terlalu baik..... Biar badannya sasa & besar... ta…

LASKAR CINTA....

wahai,jiwa jiwa yangg tenang..
berhati-hatilah dirimu..
kepada..

Hati hati yang penuh..
dengan..kebencian yang dalam
karena, sesungguhnya iblis..
ada dan bersemayam..

Di hati yang penuh..
Dengan benci..
dihati..

Yang penuh..
Dengan prasangka

Laskar Cinta ..
Sebarkanlah benih benih cinta ..
Musnahkanlah virus virus benci ..
Virus yang bisa rusakkan jiwa ..
Dan busukkan hati..

Laskar Cinta ..
Ajarkanlah ilmu tentang cinta ..
Karena cinta adalah hakikat
Dan jalan yang terang bagi semua umat manusia

Jika..
kebencian meracunimu..
Kepada.. manusia lainnya..
maka sesungguhnya iblis..
sudah berkuasa atas dirimu
maka.. jangan pernah berharap..
aku.. akan mengasihi..
menyayangi.. Manusia manusia..
yang penuh benci.. seperti kamu..

SELAMAT PENGANTIN BARU...

Imej
Salam..


Hari ni terima undangan majlis perkahwinan kakak Syukri x-student 3KRK 2008.





Terima kasih syukri & famili atas undangan... Terharu...Udangan bagi kami... tanda kami diiganti....

KELIP..KELIP

Imej
Salam...

Kelip-kelik kami datang....










TERIMA KASIH ARIEL & FAMILI....

Imej
Salam....






Sekali lagi kami bersama2. Percutian 2 hari 1 malam. Saya, suami, anak, Wakjir, Ariel, Syuk, Kodin, Mirul, Chayo & Khai kali ni bercuti di Taman Kelip-kelip, Kuala Selangor....., Tiba di banglow jam 5 petang.. disambut mesra oleh Kak Ngah, kakak Ariel dan familinya...

Kami menginap di banglow kosong milik keluarga Ariel, 5 minit perjalanan ke taman Kelip-kelip tu.....

Lebih kurang 8 malam pelawat2 ni bergerak dan kembali sejam kemudian.... Melihat kelip=k2lip dengan menyusuri sungai menggunakan bot.....

Tiba di Banglow... sambung pulak barbeque yang disediakan oleh keluarga Ariel....

Jam menghampiri kul 2 baru lah nak masuk tidor,,, tu pun masih terdengar suara2 rancak berbual..

Bercuti kali ni... membawa kenangannya yang tersendiri....... Memanjangkan ukhwah... Selama ini hanya mengenali Ariel,,,,, tetapi kali ni berpeluang mengenali keluarganya dengan lebih dekat & rapat lagi..... Bertuah mengenali keluarga ni... Kali pertama jumpa dah rasa macam kenal lama.... mesra, ba…

CUTI SEKOLAH KE.....

Salam...

Cuti sekolah bermula..... tapi fikiran dibebani dengan macam2 kerja yang nak @ kena buat..... Tanda buku latihan, bertugas, sambung 5S bilik mesyuarat...... di samping kerja2 sebagai KB yang belum terlaksana, tugas sebagai guru mata pelajaran yg juga belum terlaksana..... Urusan anak2 dan sebagainye....oH... belum buat kerja dah rasa PENATnye.....

Cuti sekolah, semua anak2 dah berada di rumah. Ada yang tak sehat pulak Amira semput.... Amili pulak demam....

Cuti sekolah.. anak2 balik.. semua ada di rumah... ha! mamanye ni kena lah rajin sikit.... kena rajin MASAK ... Anak2 sedang mebesar... banyak makan... Nak beli banyaklah pulak kena duitnye....

Cuti sekolah... Anak2 dah pandai dah.... bila mula cuti je mereka akan bertanya ....'ma cuti ni, kita pergi mana-mana tak....'. So, mau tak mahu.. rancang lah percutian walau pun... DEKAT & KEJAP je.... Anak2 pun pandai nak realese tansion gak kot...... So, esok .. keluarga kami... saya, suami , anak2 & Wakjir serta anak …

KERETA KU...

Salam....

Semalam.... tiba2 je kereta ku tak boleh start..... Sama je macam tuannye.... Pagi tu tiba2 malas je nak ke sekolah... susah betul nak start enjin diriku untuk bergerak ke tempat kerja......

Bila kereta tak boleh start... yang nampak gayaenye macam beterinye dah lemah... sapa lagi tempat mengadu kecuali suami ku, walau aku tau, aku sebenarnye... tak de harap dia balik semula ke rumah untuk menyelesaikan masalah aku......

Lantas .. terbayang terus wajah KODIN penyelamat ku... Aku terus call minta tolong.. dia kata ok, sebab dia tak de kelas pagi.... Kemudian aku telefon puan Amiah minta membenarkan KODIN menjemput ku..... Aku turut sms adekda Wazir menyetakan situasi ku... saja je nak test dia susah hati tak.. kerana kakaknye ni dalam kesusahan.... Rupanye dia memang adik yang baik.... tapi setakat susah hati je lah.. sebab dia tak boleh nak tolong... Kebetulan dia sakit.....

Tapi dalam sakit sempat juga dia berfikir nak mengusik ku... 'Super KODIN ambik akak ke?. Wah akak d…

KERNA AKU KESAH....

Salam...

Di dalam satu ruang ...... terkeluar pertanyaan... 'saya nak tau lah tentang mereka.... dari maklumat yang sahih..'. Habis ayat tu je... semua yang ada terus berpaling ke arah ku...... seolah2 menghalakan persoalan itu kepada aku dan mengharapkan jawapan daripada aku....'. Lama mereka menanti... tapi aku terus membisu... kerana aku tak tau apa jawapannya... aku tak pasti dengan SITUASI TEKINI ... lantaran merasai... aku bukan lagi tempat dia membuat rujukan... tiada lagi mesej2 darinya untuk bertanya khabar.... untuk berkongsi cerita.... untuk minta pandangan.... tidak seperti hari2 awal persahabatan kami.....

Tapi sebenarnya.. kalau aku tahu pun jawapannya... aku tidak bersedia untuk berkongsi cerita dengan orang tentang KELUARGA kami.... Perjalanan kami... walau pun ada kalanya ada pahitnye... tapi semua yang kami lalui amat bermakna buat kami.... dan biarlah semua cerita kami menjadi milik kami... perkongsian kami....

Mulai detik 'soalan yang dilontarkan itu&#…

itu lah TUAH saya...

Imej
Salam....

Hari ni di ruangan chating FB saya menerima sapaan dari anakde adikde Wazir.... Shukur. Terharu!. Rupanye jemputan & kunjungan kami ke Majlis Perkahwinan nya hari itu tidak berakhir di situ.... Silaturahim terus terjalin....


Ayatnye mudah....tapi dalam maknanye...
'saya anak murid pertama cikgu wazir.. dah hampir 11 tahun. Tapi bila kenal dengan cikgu, saya teringin sangat nak kenal lebih rapat dengan family cikgu....' 'saya anggap cikgu macam cikgu Wazir jugak.. abang dan akak dalam keluarga saya'.

Itulah TUAH saya... ANUGERAHNya yang tidak ternilai...... Allah kurniakan saya adikde Wazir.... seorang sahabat, seorang adik... yang terlalu istimewa.... jiwanye PENUH KASIH SAYANG... dan dia agihkan kasih sayang tu untuk ramai insan... malah dia kembangkan melalui penerapan kasih sayang tu di dada anak2nye... dan kita kasih sayang tu terus berkembang dan subur... ramai yang merasai tempiasnye......

Kini hadir satu lagi insan bernama Shukur ... anak didik cikgu W…

BUJANG TERINGIN DAH..NAK BERSANDING...

Imej
Salam

Hari ni macam tak apa nak buat....
Pagi2 bangun bersantapkan FB... & relex2 je.... suami & Amirul pagi2 dah keluar. Abang pergi Opis... Amirul pergi seminar PMR. Saya.....

Tunggu anak2 bangun.... layan main ngan diaorang.... masak cekodok.... & jenguk sekolah dengan perasaan ... SAJA3 je ... hari ni malas nak buat kerja kar sekolah... walau kerja sebenarnye banyak..... Tapi sebab janji KODIN & MIRUL nak cat bilik mesyuarat.... so .. jenguk2 le ... nak bangkitkan semangat diaorang.....
Tapi diaorang pun tak boleh buat kerja.... Bilik mesyuarat digunakan... sampai 12.30 tak siap... so.. lepak2 je lah.....

Ini lah yang terakam hari ni.....

KESAH 2 BUJANG NI...
Yang berbaju oren tu bukan BUJANG da....


KETUA PENANGGAH & SILAT



Dah merasa disilatkan....










Peserta PERSEMBAHAN

Salah sorang BUJANG


Jamuan CEKODOK je... (yang dicatu... 1 untuk 1 orang)

Air juga kena CATU