HARAP YANG BAIK-BAIK JE...

Salam...

Saje... nak merapu... nak rasa jiwang2.... he3.

.......Tiba2 tersentak.... rasa macam aku ni perampas hak orang..... Hak orang tu bukan bermaksud harta benda yang nampak dengan mata kasar je.... tapi juga benda yang zahirnye tak nampak.... tapi ia ada. Contohnya... rampas hak orang untuk rasa tenang... rampas hak orang untuk rasa bahagia... rampas masanya yang diperuntukan untuk diri dan keluarganye.....

Alangkah tak patutnye aku.... kenapa aku tak berfikir secara waras.... kenapa aku pentingkan diri....

Memang betullah... kita ni selalu nampak silap orang... selalu nampak salah orang.... kita ni selalu bangkitkan kelemahan orang.... tapi tak nampak kelemahan diri sendiri... tak nampak salah sendiri... tak nampak kekurangan diri....
Kita sendiri tak sempurna... mengapa nak orang lain layan kita dengan sempurna.... Kita sendiri tak betul.. kenapa kita orang lain layan kita dengan betul.....
Dan.. perkara begini selalu terjadi.... berulang2 terjadi.....

Kita mungkin tahu tu... saya pun tahu tu....tapi selalunye pengaruh emosi mengalpakan atau menutup pemikiran untuk berfikiran secara rasional.....

Saya ingat saya minta sikit je dari orang... Saya ingat saya harap kecil je dari orang... tapi bagi orang lain... ia sebenarnye besar.. ia sebenarnya membebankan... ia sebenarnye... menyusahkan.....Ha! kira saya merampas lah tu.....

Jengok pada hati... ia masih dipenuhi dengan rasa kasih sayang... tetapi kenapa hati ini juga boleh mengarah kepada tindakan yang kurang wajar.... kenapa ye... Mungkin kah kasih sayang tu belum cukup utuh..... atau belum saling mengenali .... atau ini ujianNya...

Terdengar baris lirik LASKAR CINTA....

Laskar Cinta ..
Sebarkanlah benih benih cinta ..
Musnahkanlah virus virus benci ..
Virus yang bisa rusakkan jiwa ..
Dan busukkan hati..

Laskar Cinta ..
Ajarkanlah ilmu tentang cinta ..
Karena cinta adalah hakikat
Dan jalan yang terang bagi semua umat manusia

Macam mana pun... kita semua perlukan cinta, perlukan sayang.... & ia kena terus disuburkan , ia kena disentiasa disegarkan ...... agar ia sentiasa mewarnai perjalanan... mengindahkan laluan....

Tapi kita tak dapat lari dari ujianNya... kadang2.. semakin akrab kita.. semakin kuat ujiannya... semakin baik kita semakin besar dugaannya.. & dugaan tu datang dari beebagai sudut.... luar dan dalam ..

Entah lah.... macam mana seterusnye pun tak tahu.. kita hanye merancang.. tapi Allah yang menentukan... hanya terus pasang niat... untuk jaga baik apa yang kita miliki dan terus berharap yang baik-baik saja... Amin...

ok.. abis dah mengarang......

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA UNTUK ANAK-ANAK

DOA UNTUK SAHABAT

AMMAR ORENTASI KE SEKOLAH