Catatan

Tunjukkan catatan dari Disember, 2009

MASIH CUTI?

Salam

Wah... pagi ni... rasa macam banyak kerja nak buat. Tapi masa ni lah mata ni tak nak terbuka. Pukul 9.00 baru celik sikit setelah dipaksa oleh hati & fikiran.... Bangun... bangun.... bangun Mazidah..

Bangun lah juga.. & masak nasi goreng untuk sarapan anak... selesai...
Siapkan pulak barang2 nak ke Melaka... Masih nak bercuti???????. Walau masa dah suntuk sangat.... & banyak urusan terutama urusan sekolah anak2 belum selesai..... Ah!... kita bercuti berhabis2an... hingga cuti habis.....

Pukul 10.30 tiba di sekolah... sambung menyusun bahan reso... Pukul 11.00 suami telefon mentakan Abang Amin suruh ambik. Sekolah dah lepaskan budak pagi. Dia malas nak naik bas. Oh anak lelaki tu.... Kalau tau tak payah lah mama meredah seram memandu di jalan yang sunyi ke Jeram tu..... Tapi anak... kena lah jemput jugak...

Pukul 1.00 tiba di rumah.... Teringat pulak.. lauk tak ada untuk dimasak. Nak cari lauk... kedai belakang rumah tu ada... tapi... ala nak standard sikit lah ke.. Tesco…

AKRAB PERSAHABATAN....

Imej

MENJELASKAN HUTAN... HUTANG DUIT, HUTANG KERJA

Salam

Pagi... masih menyiapkan jadual kawan baru untuk sekolah nya....

Hari ni suami mc... deman. Tapi dalam deman masih kuat untuk menemankan isterinya ni..... Tempat pertama.. jolok duit di mesin ATM Maybank Setia Alam. Tujuan nya selepas tu... bayar yuran sekolah anak yang beribu... bayar hutang lain2... termasuk lah hutang kad kredit.....

Sempat juga singgah di Bank Rakyat Bandar Klang.... Kononnya.. nak renew loan... dan tampah masa potongan & kurangkan bayaran bulanan.... Kononnya lagi... nak beli rumah baru le... macam bosan je duduk kat umah ni. Anak2 kata... rumah ni banyak binatang.... anai2 yang paling binatang... lepas tu... cencorot.... lipas... dan sebagainya.... Memang pun.. mula2 kabinet ku runtuh... sekarang.... frame tingkap & pintu dah habis gak dimakan anai2....

Tangki air pula bocor... (ni zaman pemaju serah kunci lagi...). Puas dah kami tampal... nampanya tak dapat selamatkan. Tukar baru... kos RM1600. Siannya kitaorang... kena tanggung dek 'kecurangan&#…

WINDOW SHOPPING... IKEA

Salam...

Pagi2.... macam biasa ngadap komputer. Sambil menyiapkan kerja2 sekolah... sempat chat dengan kawan sekolah lama di FB. ...

Menu hari ni... nasi lemah je. Ok le tu . Boleh pakej sampai tengah hari....

Pukul 1.00 tengahari... ha sempat siapkan menscan & kemaskan soalan PMR tahun 2009... So. Nanti buka sekolah... awal pembelajaran.... boleh lah borak sikit pasal soalan2 PMR Geografi....

Pukul 2.00 petang... bagai dijanjikan... Saya, Wakjir & Noriati.... menuju je IKEA. Window shopping ..... Kami ni bukan tau sangat jalan ke IKEA tu... selalu bergantung kat suami je....

Tapi kali ni... redah aje lah... Ala bukan tak boleh baca signboard. Ha! pandai baca pun... he3 sesat gak lah sikit... Tapi tak jauh le nak patah balik......
Sampai di IKEA... kami pusing2 di Ikano dulu... sempatlah buat sticker nama untuk Ammar, Amili & Amili. Ammar geng Cikgu Wakjir..... Gambar Ben 10. Macam budak kecik lagi ko Jir..... Tapi tak pe lah.. senang nak faham jiwa kanak2 nanti....

Hajat kami …

TIDAK SEIMBANG....

Salam...

Alamak... saya ni rupanya alergic makanan yang gatal.... macam udang, sotong, kerang, ayam & daging.... Huwah... huwah... huwah......

Lepas balik dari Sungai Congkak ..... balik tu... tangan mula menggaru... naik bengkak & kemerahan pergelangan tangan.... Bertahan lah pulak... Tapi tangan tak henti menggaru... memang gatal sungguh2 gatal... Ini kes makan satey lembu & ayam kat umah wakjir le...

Semalam saya pergi ke kedai ubat sengsei... dia bagi ubat sapu & ubat makan 2 jenis, makan 1 bji setiap 4 jam. Dek kerana takut tangan hanpir luka.. dek kerana digaru... makan le ubat tu... Waaaaaaaaaaaaaaa... Macam lebih dos!. Lepas beberapa ketika... badan saya mula tak seimbang. macam orang hisab candu je.... terhoyong hayang...... mata pula... terus kuyu.... berat.... beratttt... apa lagi tidur memanjangggggggggggggg. Dari hari semalam hingga hari ni... tidur manjang..... Nasib baik le.. semalam suami balik kampung dan hari ni suami kerja pulak..... so... tidur aje lah…

BERLIBUR DI SUNGAI CONGKAK

Imej
Salam...









Pagi2... Wakjir mesej.... 'Akak bangun... siap2'. Terus Call... Ha ke Sungai Congkak kali ni... Aduhai... ngantuk nye... dah lah malam tidur lewat dek FB..... Alangkah nikmatnya kalau lepas tu dapat tidur yang panjang.... Tapi leteran.... si Wakjir.... bangunlah jugak. Ada ke di kata.... 'bayangkan pergi sekolah...' 'bayangkan akak jadi pengetua... kena datang sekolah pagi2.....' Pandai le kau Zir....

Kata pukul 8.00 pg nak bertolak.... kelam kabut le menyiapkan anak2.... Rupanya.. hampeh..... Pukul 9.30 pg baru diaorang sampai..... Sebabnya... 'si Kodin.... pukul 8.00 pagi baru bangun... Itu pun dia terkejut dek mesej wakjir yang dah ready nak bertolak....' Nasib baik Ko Din.... ke'sampaian'an mu masih disambut ngan 'senyuman'....

9.30 pagi bertolak dari Meru.... 11.30 pg baru tiba.... Sesak juga Congkak ni... berpusing2 cari parking....

Ok!... dapat tapak... bina khemah... bentang tikar... baca doa selamat.... nikmati hidangan yan…

CUTI KRISMAS....

Salam...

Cutikan.... macam biasa lah memanjakan diri .... bangun awal tapi sayang nak tinggalkan tilam .....

Pukul 11.00... suami kata lapar... ha2.. ha2... mana best makan di rumah... ke mana ye... nama yang begitu biasa didengar MC D le... Ye lah... kalau nak tau... tu lah tempat Wakjir & anak2 nye lepak lepas 12 malam... 'burung antu' katakan.... keluar malam.... mencari WIFI... Asal kul 12.00 mlm.. mesej dia.... 'sekarang berada di 'jiran' akak....' 'Mc D le tu....

Bila suami sebut lapar... saya jawab 'boring lah... asyek roti canai....' Ha... ke Mc D le... dengan alasan... nak beli bubur MC untuk Amirul yang bersunat....
Wah... bila nak keluar saya pun cepat2 lak masak sarapan & masak menu makan tengah hari gak.... Cakap kat suami..... 'kita kalau dah keluar kan selalu.... lama....'. Suami pandang dengan muka yang pelik.... 'hari ni kat Jumaat. Jap lagi kena sembahyang Jumaat...'

Melopong saya..... beriya masak. Tak pe.... N…

MILIK SIAPAKAH HATI INI....

Salam....
Hari ni keputusan PMR keluar..... Tapi saya di bilik mesyuarat semasa keputusan diedarkan... Pesan awal pada Cikgu Din... minta tolong dia datang untuk rakamkan suasana itu... Tapi ' sorry kak... saya tidur rumah kawan di Sepang'... Si Din memang suka meronda & menginap di mana2 dia singgah... Duduk jauh dari mak bapak lah katakan.....

Mesyuarat rehat sebentar.... Saya rasa kenyang untuk menjamah nasi lemak... walau sebenarnya perut belum beralas sejak pagi... Keinginan nak mendapatkan pelajar2 saya... sangat kuat.... 19 0rang pelajar yang saya ajar (16 3RK & 3C)... berjaya mendapat semua A.

Seorang... demi seorang... pelajar 3RK datang memeluk & datang minta dipeluk... ada yang menangis kerana terlalu gembira & ada yang menangis gagal dapat A 1 atau 2 paper.... Tak ketinggalan juga ibu... ibu yang datang memeluk dan mengucapkan ...'terima kasih cikgu.... mengajar anak saya... menjaga anak saya... mendidik anak saya...'

Yang pasti.... anak2 3RK y…

GUNALAH KHIDMAT PESANAN RINGKAS...

Semalam....

Malam semalam Majlis Doa Selamat sempena Amirul nak sunat.... saya adakan di rumah Wakjir kerana.... dekat nak berkumpul ngan adik2 yang lain... Tapi sebenarnya hampe sangat sebab salah sorang regu tak datang..... Adik Amirul.... Hangat betul hati... jemputan akaknya diabaikan... Kalau tak dapat datang.... tak pe lah, tapi mesej lah.. bagi tau.... jangan biarkan kami menunggu.... jangan biarkan kami tertanya2... Suke2 je diaorang nak hampakan harapan orang... Puas talefon. Telefon rumahnya... telefon adiknya... rupa2nya di'off'kan telefon.... Eh budak ni....

Pukul 2.00 pagi baru dia mesej...' sorry tak dapat join...'. Ha! pukul 2.00 pagi.. hu! malas nak jawab.... Marah betul... .. Tapi tak sampai hati gak baca rayuan kemaafannya.... & Terima lah penjelasannya..... Cuma lain kali.... gunakanlah Khidmat Pesanan Ringkas tu untuk beri maklum orang yang menunggu... orang yang mengharap....

Silap haribulan... salah faham akan berpanjangan & masalah akan jadi…

PANAS HINGGA KE MALAM....

Imej
Salam.....

Panas... agak panas bilik mesyuarat baru SMKSKI... tambah berasap-asap dek... ceramah seorang demi seorang... orang besar SMKSKI....

Tumpuan saya masih pada helaian2 kertas jadual.... buat pembetulan sedikit sebanyak pembetulan.... Menunggu kul 1.00 ptg untuk diedarkan.... Saja melewatkan waktu mengedar... untuk lari dari kepanasan hati... mungkin dari guru-guru yang tak puas hati dengan jadual waktu yang diterima...

Sambil2 ..... memasang telingga mendengar taklimat .... sambil2 membelek2 jadual... tangan juga ligat bersms dengan Wakjir... yang sedang melawan ngantuknya..... Tu lah suka sangat bersengkang mata..... menyusahkan diri tak tidur malam.. ha siang.... kan seksa menahan ngantuk... lebih seksa lagi kena dengar mesyuarat.....

Selesai satu mesyuarat yang panjang.... ha macam biasa puak2 ni mesti nak berkumpul... bersembang... lebih2 lagi lama dah tak jumpa si adik Yan tu... Lalu adalah sesi penyerahan cenderahati..... dari lawatan kitaorang ke Terengganu hari tu... Din…

BERAKHIR DENGAN SENYUMAN

Imej
Salam...

Wah.. hari ni sungguh memenatkan... Pukul 6.30 pagi dengar mesej... Buat2lah terkejut dengan notis ' Mesyuarat Pengurusan jam 8.30 pagi...' Mesej ni dihantar oleh CELCOM daripada Puan Jamaliah Basri.... SMKSKI...

Hari awal lagi dah bangun... membereskan jadual waktu yang masih belum murni... Lepastu macam lipas kudung le..... masak nasi lemak untuk menu sarapan pagi merangkap makan tengahari anak2. Sambil tu sempatlah gak mengemas sikit rumah & bersiap untuk ke sekolah.... termasuk termenung memilih baju untuk ke majlis Graduasi Tingkatan 6 tu... Wakjir kata tema merun.... Ati kata dia pakai baju baru, anak2 sponser... Ala.. nak baju baru gak untuk dipadankan dengan kasut & handbag baru.... Tak kira la kasut & handbag murah... Janji baru. Biasakan... yang baru boleh jadi pembangkit semangat.... Selak punya selak... baju2 yang banyak tergantung tu.. (sebenarnya tak le banyak... tapi bila baju 8 orang digantung bercampur... susah le nak cari baju.... kononnya…

REHEARSAL

Salam...

Kul 3.15 dikejutkan oleh sms... 'Kak siap kak... jap lagi kitaorang datang ambik...'. Ha! marah betul saya... ye lah saya ni bangun tidur bukan boleh terus bangkit dari katil..... biasa ambik masa 1/2 jam mengelamun dulu nak bagi betul2 sedar diri.... . Setiap pagi.. sebaik je sedar dari tidur... saya kejut suami bangun & bersiap dulu.... Lepas 1/2 jam baru saya turun dari katil...

Dalam pada dok bengkek dalam hati tu ..... bangunlah gak.... Si Din, siap bagi tau ' akak mandi cepat sikit.... saya sorang mandi lama tak pe...'. Ye lah semua orang tahu... Cikgu Din tu kalau masuk bilik air... memang pakai banyak jam... (berjam2 lah maksudnya..). Huh! pandai nak nasihatkan orang mandi cepat... aparahhhh.

Kul 3.50 petang diaorang sampai... Ha! tu dia, 2 kereta jemput saya.... Cikgu Din & Mirul 1 kereta... Wakjir & anak2 1 lagi kereta.... Saya & suami ni sebenarnya ada komitmen lain... kami kena antar Abang Amin balik asrama... nasib baik abang Amin …

HARI YANG INDAH....

Salam.....

Bangun pagi..... bestnya... Hari yang Indah.

Walau tidur kul 4.00 pagi.. tapi tak lah sampai tengahari baru boleh bangun.... Masih bertenaga.. maklumlah dah pengsan manjang semalam semalam...
Lebih bahagia & tenang... celik mata.. suami disisi dan memeluk....
He rasa dah lama tak rasa indahnya pelukan suami... memang hari2 dia peluk... tapi kalau kita penat & tension.. kadang2 macam tak de rasa apa je.....

Pagi ni... bila jadual waktu dah siap...(satu beban kerja yang berat tu....) & projek ke2 (Modul Geografi 2010) saya pun siap... rasa bersemangat pulak nak siapkan kerja yang lain... ha banyak lagi kerja nak buat. Selepas ni nak buat Rancangan Pelajaran Tahunan & jadual waktu SK Shah Alam.......

Itu kerja sekolah... urusan anak2 banyak juga kena siapkan... Nak balut buku2 diaorang... sebelum ni kerja tu pembantu rumah yang buat...
Amirul pulak nak sunat Rabu malam ni....

Kalau rumah pulak.... tak sempatnya nampak kemas... anak2 cuti sekolah macam2 aktiviti d…

PENGSAN LAGI...

Salam

..... hari ni ambik peluang bangun lambat sikit.... lewat kul 7.00 pagi. Macam biasa, sarapan pagi FB le.. Sempatlah borak ngan Ustazah Habibah & Ustaz Zamree. Suami sarapan di luar.... Isterinya hari ni macam malas nak keluar sarapan....
Kul 9.00 pagi.. suami hantar Amira ke Masjid Negeri Selangor untuk menyertai Kem yang diadakan di Kuala selangor... tak tau pulak butiran Kem tu... suami cerita... kebanyakkannya budak2 HIRA... ok le tu.... So balik menghantar Amira.. suami terus je sarapan... 'dia tau isterinya malas nak masak.. he3'.

Sambil berFB, saya menyusun bahan Geografi untuk dijadikan Modul Geografi Tahun 2010 ni. Ini perancangan hujung minggu. Harap2 Isnin ni boleh hantar reso & hari pertama persekolahan boleh guna..... Wakjir & adik2 lain... siap le... 'panggilan pulau ni..' he3.

Pukul 11.30 pergi ke rumah PK SK Sultan Alam Shah.... bantu dia buat jadual menggunakan komputer.... Besar hati gak lah ... ilmu saya ni boleh bantu orang lain. Wala…

BARU TERASA

Salam

Baru terasa... penat yang amat sangat...
Minggu ni betul2 sibuk ...... 4 hari tidur 4 pagi... siang pula uruskan keperluan sekolah anak2.....

Hari ini ... seawal 5 pagi mengadap komputer .. apa lagi, jadual waktulah.... Pukul 8.00 pagi baru turun dapur... masak mee goreng yang diorder oleh wakjir disamping masak cekodok ikan bilis (bahan masakan kena ikut wakdin pulak... yg tak makan seafood).

Saya bodek diorang, Wakjir, wakdin & Wakmirul..... kerana hari ni minta tolong diaorang kemaskan tempat duduk baru saya di bilik guru tu..... So kena jamu diaorang pakej sarapan pagi & makan tengahari....

Macam lipas kudung masak... janji kul 9.00 kat sekolah... Kita orang ni kan kaya dengan idea memperli & mengenakan orang..... Lambat kan kena sindir & perli... So, try nak tepati masa..... Kul 8.40 pagi mesej dari Wakdin..' Akak sorry... baru bangun...'. Tu dia.....

Pukul 9.30 sampai sekolah.... si Wakmirul pulak mesej ...'Akak, sorry ...baru bangun tidur....'. …

BACK TO SCHOOL......

Salam

Bangun tidur terus sambung membuat jadual...
9.00 pagi dapat mesej dari anak di sebelah bilik 'ma boleh hantar ke?. Canggih, komunikasi on line je....

Lupa pulak saya, semalam dah beri kebenaran kat Amira untuk dia keluar bersama kawan2 ke Sunway Piramid, so saya kena hantar ke stesen komuter... Pesan ringkas saya semasa di stesen komuter tu.. 'jangan buat yang bukan2'. Ye lah anak tak de depan mata... risau juga. Saya lepaskan dia atas dasar percaya je... & harap ia sentiasa dalam perlindungan Allah...

Dah kat Klang... mula lah fikir 'sekali jalan'... nak cari apa ye....
Baru teringat.... Isnin ni mesyuarat pengurusan... 'Alamak, Nametag tak de'. Tapi takkan nak tempah kat Klang... satu hal lah pulak nak ambik nanti. Usaha yang paling senang... call adik Mirul... 'ok kak!'jawapan diterima. Selesai Nametag... Teringat pula... 'alamak alat tulis tak ada pulak...'

Singgah pulak kat Mydin Klang... cari alat tulis untuk cikgu ni nak ngajo. …

ANAK2 SEDAR TAK PENGORBANAN MAK PAK MEREKA.. YE.......

Salam...

Pukul 8.00 pagi bangun dari tidur... suami bisik. 'Jom shopping, kul 10.00'. Apalagi ... terus saya mlompat dari katil. Bukan seronok giller nak pergi.... tapi ingat jadual waktu yang kena disiapkan. Dah 2 malam tidur kul 4.oo pagi..... rasanya malam ni pun tak tidur gak gamaknya..... Esok mesti siap untuk diprint. Minggu depan mesyuarat guru pertama mesti diedarkan supaya cikgu2 yang terkejut dapat subjek yang dia tak pikir kena ajar... bolehlah bersedia..... Ha Cikgu! jangan terkejut!
So, sebelum keluar hari ni..... perkara2 yang perlu disiapkan tang jadual ni.... kenalah siap.

Pukul 10.30 baru siap key in dalam komputer.... Sementara laptop ni tolong susun jadual tu.... dapatlah saya keluar sekejap.... (shopping mana ada sekejap!)

Ke mana hari ni bang? ..............

Sebelum keluar..... macam biasa, sarapan roti canai di restoren belakang rumah.... Bungkus sikit untuk anak sarapan..... Lauk2 saya beli sekali untuk menu tengahari.... Saya dah jangka... kalau keluar sho…

SENYAP & SUNYI

Salam......

Mesej dari Cikgu Din & Mirul terus masuk 'Kak, akak ok ke.... kenapa senyap sunyi je....'. Mesej2 tu saya biarkan tanpa balasan.....

Tak de masalah pun.... saja nak menyendiri. Kalau berkomunikasi dengan diaorang mesti tak lari dari cerita sekolah.... Ah.... sekali sekala nak larikan diri dari dunia sekolah..... walau sebenarnya tak boleh lari.... Lepas takwim, kini saya mengurung diri untuk menyiapkan jadual waktu pula.... Lepas tu kena cari masa buat 5S tempat duduk ketua bidang..... Modul Geografi tahun 2010 pun tak terusik lagi.... Macam mana ni..............

Ada ketikanya tension gak.... ye lah kerja sekolah tak habis2. Saya bukan tak mampu buat... Kerja2 tu dah memang kerja tiap tahun... tapi kali ni rasa tertekan sangat... ye lah... ada ketikanya rasa tanggunggungjawab sebagai mama sangat meronta2 ....

Amili perlu mengenal huruf & pegang pencil untuk menulis sebagai syarat masuk Tadika di Ofis suami..... iyalah sejak tiada pemabantu rumah, kena fikirkan…

ERTI PERSAHABATAN INI

Hembusan bayu lembut bertiup
Deru ombak yang memukul pantai
Sayu hati bila terkenangkan
Memori indah bersama
Dengarkanlah lagu kuciptakan
Tanda ingatan tulus buatmu
Moga abadi di sanubari
Bersemi buat selamanya

Segala yang manis pasti ada pahitnya
Begitulah jua hidup bersama
Segala yang indah jadikan hiasan
Segala yang buruk jadikan sempadan

Masih segar di ingatan ku sentiasa
Kenangan menggamit rasa
Tempuhi onak dan duri
Itulah yang diharungi
Janji yang telah kita bina
Tetap kekal abadi

Seandainya dugaan datang menerpa
Hingga dirimu terluka
Usah ditangis hibanya
Kerna aku bersamamu
Mengubat hati yang duka
Demi janji kita

Marilah suburkan kembali
Hubungan dengan kejujuran
Leraikan segala impian
Buktikan dengan keikhlasan
Moga persahabatan ini
Mengajar erti kehidupan
Dalam rahmat Tuhan yang Esa
Bahagia selamanya...

KE PERAK PULAK

Imej
Pukul 7.30 bertolak dengan suami... singgah beli roti canai kat kedai belakang rumah... dan terus ke rumah Wakjir. janji nak sarapan sama di rumahnya... dia sediakan Milo je. Dari rumahnya kami nak bertolak ke Teluk Batik. Janji bercuti dengan Salamah Nordin.... Ye lah hari tu dia tak dapat join ke Terengganu..... so bawalah dia jalan tempat yang dekat je.....

Rancangnya nak naik satu kereta je... maklumlah berempat. Cikgu Din ada reunion kat Kuantan & Cikgu Mirul ada family gathering di Kuala Selangor. So saya plan 1 kereta. Anak2 tak payah bawa lah. Minggu lepas mereka dah puas jalan ke Terengganu. Sampai di rumah wakjir... 'Akak, boleh bawa budak 2 orang tu.... Si Faridzyul & Ariel'. Huh! kenapa tak cakap awal.... boleh akak bawa anak2.. kereta kosong.

So lepas sarapan sorang sekeping roti canai... saya & suami patah balik ambik anak2. Ha macam lipas kudong le... syer kerja dengan suami siapkan anak2 & barang2 keperluan mereka yang nak dibawa.

Tiba di NLK Kapar…

KAU, KAWAN, SAHABAT & TEMAN

Ketika mula bertemu
Terasa bagai telah lama bersua
Kau sambut hulur tanganku
Bertegur sapa penuh mesra

Masa terus berlalu
Dan kita tetap seiringan berjalan
Menempuh onak liku
Lalui semua suka dan duka bersama

Biarlah apapun rahsia
Dan kelemahanmu tetap engkau temanku

Riangnya saat kita ketawa
Asyik senda dan bercerita
Walau sesekali pandangan kita berbeza
Andainya tetap serupa

Adakalanya kita juga saling terluka
Namun di akhirnya kita tetap bersama

JAWAPAN...

Salam

Pagi...

'Hai Din... akak datang 'awal'...' (semalam janji nak datang awal. balik awal)
Awal sikitlah dari Mirul....

Hadapan Pejabat
'Wak Lan... tolong bukakan Bilik mesyuarat'
Macam biasa... wajahnya terus dihiasai senyuman....
terus melangkah memberi jawapan kepada pertolongan yang ku harapkan....

Di bilik mesyuarat
terus buka laptop...
menyambung kerja2 takwim....
merepair gambar pengetua
menampal gambar pada gambar kami guru2 kanan yang memang meninggalkan ruang untuk pengetua.....
kerja ni dah buat semalam...
tapi kak Zah tak berkenan gambarnya....
nak tukar gambar.... gambar tu yang dah direpair pulak dah hilang....
tak save kot!.
Godak sana... godak sini....
Siap!
gambar kulit Buku Pengurusan....
tapi tak puas hati pun...
aku bukan orang berseni..... hantam sajalah labu....

Kak Zah datang pada ku...
ni..... tu.... ni.... tu.... ni.... tu....
'ok Kak Zah' jawap ku
aku membantu menyudahkan kerja mengikut cadangan Kak Zah.....

Din datang memberitahu.
'Akak.... bau ce…

TANYA SAMA HATI.....

Salam....

Kadang-kadang ALLAH hilangkan sekejap matahari.
Kemudian DIA datangkan pula guruh & kilat.
Puas kite mencari mana matahari kita.
Rupa-rupanya ALLAH hadiahkan kite pelangi yang indah.

Rupanya .................
setiap apa yang berlaku ada hikmatnya....

Kadang-kadang kita suka...... tapi sudahnya duka
Kadang-kadang kita duka...... tapi sudahnya gembira
Kadang-kadang kita gembira .... tapi sudahnya kecewa
Kadang-kadang kita kecewa ..... tapi sudahnya ketawa
kadang-kadang kita ketawa .... tapi sudahnya derita
kadang-kadang kita derita ... tapi sudahnya bahagia

Itulah lumrahnya....
suka, duka, gembira, kecewa, ketawa, derita, bahagia....
silih berganti mewarnai kehidupan kita...
dan semua pengalaman itu,
menjadikan hidup kita lebih bermakna, bererti dan terisi
kadang2 kita sengaja memilih
untuk melalui semua itu
kerana melaluinya
kita mengukur
hati kita sendiri
kekuatan hati kita
keikhlasan hati kita
kesungguhan hati kita
keyakinan hati kita
kepercayaan hati kita
Melaluinya...
kita turut mengukur nilai…

KASIH TERENGGANU

Salam

Hari ni bertugas dengan penuh semangat. Maklumlah baru balik bercuti. Kehadiran ke sekolah pula disapa oleh guru2 yang bertanya.... 'macam mana percutian Terengganu?'. Rasanya satu sekolah tahu kami bercuti ke Terengganu. pelik lah jugak!. Rupanya.... percutian kami ni disebut dalam mesyuarat kecil 5S.... Ini gara2 cikgu Din yang tak hadir mesyuarat tu lah.... Cikgu Din minta izin dengan pengetua untuk hadir lewat sehari kerana dia berada di Terangganu, bercuti bersama Cikgu Mazidah & Cikgu Wazir. Ha jual nama kita orang ye Cikgu Din. Dimaklumkan..pengetua tak de lah marah cikgu Din. Kata pengetua yang penting 'maklumkan dia.....'. Beres cikgu Din!

Percutian ke Terengganu memang penuh makna, penuh kenangan.... pendek kata benarlah.. 'Jauh Berjalan, banyak Pengalaman'. Dan kami tambah lagi'bercuti bersama, mengerat kasih sayang'.

Dapat peluang melawat 'Tasik Bera ' satu peluang yang sungguh bermakna. Tasik Bera salah satu Tasik Semulajadi …

SALAM TERENGGANU

Imej
Salam

Selamat tiba daripada percutian di Terengganu jam 6.30 petang.

04-12-2009
Bertolak jam 10.00 pagi. Disertai Cikgu Suami, Abang Amir, Amirul, Ammar, Amili, Azrin (anak buah), Mohd Isa (Anak buah), Cikgu Wazir, Ustazah Noriati, Cyayol, Cikgu Amirul, Cikgu Siti Hasmah & adiknya. Memandu 4 buah kereta menuju ke Tasik Bera Pahang.

Tiba di Tasik Bera jam 3.00 petang, disambut mesra dengan sahabat lama Zaliha Ripin (bekas kerani SMKSKI). Dijamu menu Bakso & Popcorn. Selesai salat jamak, kami dibawa oleh Zaliha, suami & anak perempuan melawat & mencecah air Tasik Bera. Tenang, nyaman & penuh rahsia alam. kemudian kami dibawa ke Pusat Penyelidikan PERHILITAN. Jam 4.15 kami bertolak ke Terengganu. Terima kasih Zaliha.... layanan Firstclass .... ada peluang kami nak datang lagi....





Meneruskan perjalanan dengan diiringan hujan renyai tanpa henti. Jam 9.00 malam tiba di Apartment Awana Kijal Kemaman. Masak makan malam dengan menu... sayur kobis + karot tumis air, telur dadar,…

PONTENG MESYUARAT

Salam...

Hari ni patut kena hadir mesyuarat Takwim Pengurusan 2010... Tapi.....
Bangun awal. 5.oo pg dah celik. Tapi.... sarapan facebook le dulu... lepas tu terus ke dapur. Mesin cili kering dan masak sambal Tumis. Sambil tu... kopik udang Tesco (1 1/2 kg ... banyak tu. naik gatal tangan) & masak kari ayam. Kari ayam kononnya untuk cicah dengan roti bekal makanan pengotong royong surau & bilik guru. Tapi spoil sikit. Kerana buat kerja 5 dalam satu... kopik udang, kopik kentang, basuk pinggan, basuh baju (basuh dengan tangan baju2 yang jenis luntur) & jawab sms.....tak sedar ayam tu dah hancur dimasak lama... tambah satu lagi.... (hangus sikit). Ok aje la yeeeeee.

Pukul 10.00 dapat mesej Kak La....'Kak La dah habis .....'. Ingat nak hantar kari ke sekolah.... tapi tukar plan.... jemput Kak la dulu lah sebelum ke sekolah. Mesej pada Kak Zah.... 'saya lambat sikit'. Jumpa Kak La yang terawal habis kursus.... apa lagi dia pun 'Jom Jaya Jusco'. .... Ha ok…

HARI INI PUNYA CERITA

Imej
Salam....

Terjaga. Kak Sakila kata dah 6.30 pagi. Saya jawab, 'Ye ke... rasa macam 5.30 pagi je..) Maklumlah tidur di hotel.... best & menenangkan. Sebenarnya... paling best dapat berbual panjang dengan 'Teman baikku... Oh Oh.. ". berbual hingga lewat malam... hingga perancangan awal nak siapkan jadual pun tergendala,,,,' Apa yang penting... 'happyyyyyyyyyyyyyy'.

Jam 7.00 pagi... check FB... pelik juga melihat komen@ Wakjir & Wakjamree.... 3 jam yang lalu. (Maknanya pukul 4 pagi...) Tak tidur ke .... rasanya dua orang suami orang ni ngigau2kan Facebook lah...... 7.00 pagi sarapan di tingkat 9 Hotel.... ganti kekawan Kak La yang tak turun minum.... macam2 menu ada... tapi kami malas nak bergerak untuk mengambil banyak..... tak nak lepaskan peluang berbual..... bab gossip memang best untuk dibualkan.... he3.

8.00 pagi... bergerak keluar... turun lift.... alamak, tiket parking tak cop.... naik semula suruh kak la minta chop..... ok Free Parking...... Sebel…