SENYAP & SUNYI

Salam......

Mesej dari Cikgu Din & Mirul terus masuk 'Kak, akak ok ke.... kenapa senyap sunyi je....'. Mesej2 tu saya biarkan tanpa balasan.....

Tak de masalah pun.... saja nak menyendiri. Kalau berkomunikasi dengan diaorang mesti tak lari dari cerita sekolah.... Ah.... sekali sekala nak larikan diri dari dunia sekolah..... walau sebenarnya tak boleh lari.... Lepas takwim, kini saya mengurung diri untuk menyiapkan jadual waktu pula.... Lepas tu kena cari masa buat 5S tempat duduk ketua bidang..... Modul Geografi tahun 2010 pun tak terusik lagi.... Macam mana ni..............

Ada ketikanya tension gak.... ye lah kerja sekolah tak habis2. Saya bukan tak mampu buat... Kerja2 tu dah memang kerja tiap tahun... tapi kali ni rasa tertekan sangat... ye lah... ada ketikanya rasa tanggunggungjawab sebagai mama sangat meronta2 ....

Amili perlu mengenal huruf & pegang pencil untuk menulis sebagai syarat masuk Tadika di Ofis suami..... iyalah sejak tiada pemabantu rumah, kena fikirkan cara pengurusan rumah dan anak2 yang efesion.... Dulu Amili ditompangkan dengan pembantu rumah di rumah adik... ambil lewat pun tak de hal....saya tak lah terkejar2 nak ambil dia balik. Cuma susahnya... selalu gak datang lewat ke sekolah kerana terpaksa menghantar Amili pagi2 di rumah adik di Jalan Nenas. Kalau tahun depan dia ikut abahnya ke ofis... & balik juga bersama abah... senanglah sikit. Cuma sekolah tu agak elit sikit.... anak2 selsema pun tak le datang sekolah.... kena fikir juga plan B bila anak2 tak sekolah, sapa yang akan ambik alih tugas. takkan saya nak cuti je.... Saya MC jika saya tak dapat ke sekolah dengan alasan yang pelbagaiiiiiii....

Ammar pula setakat hari ni masih tidak kenal semua huruf lagi.... Guru Besar sekolah dah pesan dah.... pastikan anak pandai baca bila masuk darjah satu nanti..... kalau tak, ketinggalan anak kita nanti. Beberapa hari ni saya cuba beri perhatian kat anak2... cuba ajar dia mengenal huruf & membaca.... Besarnya dugaan menjadi guru pada anak2 sendiri.... Perlu kesabaran yang sangat tinggi......... Baiknya ammar ni jenis mendengar kata.... dia mengikut je... Tapi kena ulang banyak kali lah.....

Amirul pula hanya mendapat 1A dalam peperiksaan akhir tahun.... dengan kedudukaan no 38 dari keseluruhannya...Kelas pertama tahun 6 nanti hanya memuatkan 35 orang je... so, dia kena turun kelas.... Amirul lah harapan kami. Otaknya cerdik bergeliga sikit. Saya pun cikgu.... biasa kelas kedua.... tau2 ajelah... kurang sikit serba serbinya dari kelas pertama.... Sian Mirul,

Keputusan Amir juga tak memberangsangkan....

Kesiannya anak2.....mungkin mama turut menyumbang kepada kemerosotannya prestasi anak2....

So, dalam masa 2 minggu ingat nak beri perhatian anak2... tapi kerja sekolah mesti disiapkan juga.... Tensionnya....

Mungkin yang jadi tension sangat.... ialah rasa bersalah pada anak2... Rasa prestasi mamanya dah merosot sangat. Kerja2 sekolah tak sempurna.... layanan mama dalam pengurusan rumah tangga pun dah tak seeffisen dulu....

Kenapa mama jadi macam ni.... Mungkinkah mama dah tua..........

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA UNTUK ANAK-ANAK

DOA UNTUK SAHABAT

AMMAR ORENTASI KE SEKOLAH