MILIK SIAPAKAH HATI INI....

Salam....
Hari ni keputusan PMR keluar..... Tapi saya di bilik mesyuarat semasa keputusan diedarkan... Pesan awal pada Cikgu Din... minta tolong dia datang untuk rakamkan suasana itu... Tapi ' sorry kak... saya tidur rumah kawan di Sepang'... Si Din memang suka meronda & menginap di mana2 dia singgah... Duduk jauh dari mak bapak lah katakan.....

Mesyuarat rehat sebentar.... Saya rasa kenyang untuk menjamah nasi lemak... walau sebenarnya perut belum beralas sejak pagi... Keinginan nak mendapatkan pelajar2 saya... sangat kuat.... 19 0rang pelajar yang saya ajar (16 3RK & 3C)... berjaya mendapat semua A.

Seorang... demi seorang... pelajar 3RK datang memeluk & datang minta dipeluk... ada yang menangis kerana terlalu gembira & ada yang menangis gagal dapat A 1 atau 2 paper.... Tak ketinggalan juga ibu... ibu yang datang memeluk dan mengucapkan ...'terima kasih cikgu.... mengajar anak saya... menjaga anak saya... mendidik anak saya...'

Yang pasti.... anak2 3RK yang saya sayang... yang saya tolong perhatikan.... ramai yang berjaya....

Balik di rumah.... dapat call dari suami....'Amira dapat 3A je....'. Masa tu.. hanya Tuhan yang tahu perasaan ku.... ku terimanya dengan linangan air mata berbaur kecewa..... Aku rasa aku gagal... Anak orang ku jaga.... anak sendiri........

Adik2 memberi kata semangat... antara petikan sms diterima....

Wazir ..'Jangan putus semangat..... Sama2 cari jalan untuk baiki'
Noriati ....' Ada hikmatnya ... ambik yang positif. Mungkin perlu perubahan....'
Amirul ....' Sabar kak. 3A bukan gagal, cuma kurang A je. (pandai lah ko mirul). Berbaloikan anak orang akak jaga dapat banyak A. Besar jasanya tu. .... Usaha lagi untuk SPM nanti.....

Entah lah.... 'Amira lah harapan.... UPSR 5A...kalau ushanya gigih.... mantap... mamanya tak kesal sangat ngan keputusan tu... tapi mamanya ni tau setakat mana usahanya..... Dan dia sendiri tahu harapan mama & abahnya.... tapi dia gagal dari segi usahanya.... Semoga kegagalan ini menjadi titik tolak... membuka mata Amira.... untuk buat perubahan... ke arah yang lebih positif... ke arah yang terbaik. Harapan mama & abah bukan untuk kami... tapi untuk masa depan Amira dan juga abang & adik2 yang lain. Mungkin di masa depan mama & abah tak ada untuk terus menjaga Amira dan anak2 yang lain.... ilmu je lah yang dapat kami bekalkan.... Semoga langkah mama & abah akan tenang... bila tau di dada anak2 dah ada bekalan ilmu yang cukup. Ilmu dunia & akhirat..... Mama & abah tau.. kami bukan yang terbaik. Kami juga tak banyak beri contoh yang baik... sebab tu mama & abah berkorban wang ringgit untuk memberi pendidikan yang terbaik...dan sekolah HIRA kami rasa mampu menyediakannya .....

Memang mama kecewa... memang air mata mama mengalir.... tapi itu adalah anak2 mama... Mama masih tak putus untuk terus berharap... agar anak mama tidak kalah dari segi usaha... anak mama tidak kalah dari segi semangat... anak mama tidak lemas dengan godaan dunia yang melekakan... melalaikan....

Atau.... jika prestasi terus tidak memberangsangkan.... mama & abah akan tarik semua kemudahan laptop/ komputer, handphone, TV... Mama & abah tak akan benarkan anak2 balik dari asrama melainkan cuti wajib balik...... Mungkinkah mama kena bertindak begitu?

Mesej dari cikgu Wazir....

Kita aDa 1 sAJA Hati.
Jika Gembira, hati iTuLaH...
Jika BertaKwa, HaTi iTulaH...
Jika BerimAn, HaTi yang 1 itu juga....
Jika BercInta, HaTi itu juga...
Jika TerLuka pun HaTi nan 1 itu juga...
Terlalu 'SATU' untuk BanYak perkArA...
Maka....
Jagalah HaTimu dan HaTi oRang2 yang menyanyangimu....


MILIK SIAPAKAH HATI INI....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA UNTUK ANAK-ANAK

DOA UNTUK SAHABAT

AMMAR ORENTASI KE SEKOLAH