LAYAK KAH AKU BERGELAR GURU

Salam..

Hari ni aku mengamuk sakan dengan kelas 3..... entahlah semenjak dua menjak ni temper aku semakin menjadi2 lah pulak....Kadang2 pikir.. aku ni macam tak layak je jadi cikgu.. sebab tak pandai kontrol emosi... \
tapi aku kan manusia....

Masuk kelas... minta mereka keluarkan kerja semasa cuti sekolah yang saya bagi..... seorang pun tak siapkan.... lelaki & pompuan pun sama.... selalu pompuan yang menyejukkan hati... tapi kali ni..... sama je..... Apa lagi saya yang memang mood belum settle... naik angin le.... dan tak sangka keluar tindakan ini.....'saya nak awak koyakkan lembaran kerja rumah yang bagi dan buang dalam tong sampah.... tak de maknanye saya bagi kerja rumah ... tapi awak semua tak buat. Saya bagi kerja rumah nak awak belajar... nak awak berjaya.... patah ke tangan awak, kalau awak siapkan kerja rumah tu.... '... dengan lembut mereka mengeleng... 'saya nak awak koyakkan sekarang.... '. Pelajar masih tunduk bisu... muka masing2 nyata tergambar .. terlalu berat nak patuhi arahan guru nya ni yang sedang menyinga tu....' Koyakkan sekarang!!. Pun tak dibuatnye dek budak2 tu.... Setelah beberapa kali.... baru lah mereka dgn rasa terpaksa mengoyakkannya dan memasukkan dalam tong sampah yang dibawa dari satu meja ke satu meja oleh ketua kelas.....

Rasanya ni kali ke 2 saya betul2 naik angin dengan diaorang.. hari tu sebelum cuti pun mereka dah kena... masa tu saya suruh mereka duduk tegak & diam membatu... tanpa boleh bercakap @ buat sebarang kerja.... Satu masa mereka kena membatu.... & saya tahan penat berdiri merenung mereka... Ingat peristiwa tu jadi pengajaran... tapi tak juga.....

Sebelum keluar tadi.... saya sempat warning.... 'jangan ada yang berani lagi tak buat kerja yang saya suruh, .jangan ada lagi yang berani tak bawa buku. Satu orang tak buat kerja... satu kelas saya denda... so! tolong ingat2kan kawan2 kamu..... jangan kamu je nak berjaya... saya nak seluruh kelas berjaya!... so, kamu saling menjaga antara satu sama lain.......' Wow garang sungguh saya.....

Lepas tu... saya masuk satu kelas lagi..... kali ni ada 2 orang tak hantar buku latihan..... temper jugak saya.... ye lah .. ni kelas terbaik saya..... mesti harapan saya tinggi kat mereka..... Warnning yang sama.....'jangan ada yang berani lagi tak buat kerja yang saya suruh, .jangan ada lagi yang berani tak bawa buku. jangan ada lagi yang berani tak hantar buku. Satu orang tak buat kerja... satu kelas saya denda... so! tolong ingat2kan kawan2 kamu..... jangan kamu je nak berjaya... saya nak seluruh kelas berjaya!... so, kamu saling menjaga antara satu sama lain.......' Memang garang.....

kenapa lah kau garang sangat Mazidah... apa kena dengan kau... ?.

Untuk anak2 murid ku.... tolong lah... kamu yang nak periksa.... ini masa depan kamu.... cikgu nak mengajar kamu... cikgu nak beri ilmu kat kamu.... cikgu nak kamu berjaya...... Tolonglah... jangan buat cikgu awak ni marah.... kalau saya marah.. macam mana saya nak mengajar........ Saya ni manusia... yang ada perasaan yang ada mood..... Insyaallah, kalau awak ikut / buat kehendak saya yang sikit tu... insyaallah cikgu nak beri kamu banyak.... nak beri banyak ilmu yang cikgu ada....
cikgu sayangkan kamu....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA UNTUK ANAK-ANAK

DOA UNTUK SAHABAT

AMMAR ORENTASI KE SEKOLAH