WAH.. PERKARA TU DAH TERJADI PADA KU...

Salam..

Balik sekolah... meter minyak dah mula bagi isyarat kosong.... malasnye nak isi..... Petang ambik anak2.... tangki minyak tu agaknye menjerit2 minta isi..... tapi malas gak isi. Jalankan dia gak... Alhamdulillah selamat pergi balik....

Lepas tu pikir... nak isi.. tak isi.. nak isi... tak isi.... esok lah...
Tapi bila dah sampai rumah.... ahhhhh.. kuar lah jap isi minyak. Selesai isi minyak........

Waaaaaaaaaaaaaaaaaa... kereta tak boleh start...... Si tokeh Amway (kedai sebelah 7 eleven tu )datang tolong tengok.... start... tak boleh.... buka bonet depan ... 'Ini bateri dah tak boleh pakai. Kena beli baru..... '

Beli baru?. Alamak waktu ni mana ada duit. Bateri baru mesti lebih seratus... Kat dompet ada le RM50 je.... huwahhhh... macam mana ni... Call suami... puluh2 kali takdapat2. Masa tu nak banjir ajelah mata ni... panik! kereta tu kena digerakkan cepat dari tempat isi minyak tu..... marah pulak tokeh Shell tu pulak...

Tak tahu nak buat macam mana... Tahu......... suami tak dapat tolong apa2 pun.... untuk masa yang terdesak tu... Duit tak ada dalam bag tangan... duit dlm bank yang boleh cocok .. semua dah bersih dek menjelaskan urusan pembelian rumah.. yang tinggal adalah sikit2 dalam RHB.. tu pun kena pakai buku. Jam dah pukul 4.00 petang.... macam mana ni... tak kan saya nak jalan kaki ke RHB.... jauh tu. Bank tutup pukul 4.30 petang. Mana sempat....

Dalam masa yg terdesak tu... aku berlari ke arah bas yg menghampiri stesen bas. Wah... dah bertahun tak naik bas... Aku tak reti naik bas... tolong aku..... Macam mana nak bayar tambang ni.... Alhamdullillah berjaya naik bas sampai ke RHB...

Bila dah ada duit... la... kena naik bas lagi ke....
Lepas tu macam2 lagi pertanyaan.... Macam mana nak beli beteri tu... mana nak beli ..saya reti. Nanti kalau dah beli beteri... sapa pula nak pasangnye.. mana saya reti... oh betapa manje aku.... selama ini suami ku yang buat........Tapi dia tak de masa tu.....

waaaaaaaaaaaaaaaaa... Waktu terdesak tu.... dari awal lagi aku teringat kawan2 ku.. wakjir, Kodin & Mirul..... Tapi aku tak berani nak mengadu kat mereka.. aku tak sanggup menyusahkan lagi mereka.... Tapi dah terdesak.... tangan ku ... sambil menggigil mendail nombor si Wakjir...... gementar... takut.. betul ke tindakan aku... bukan ke aku akan menyusahkan dia untuk datang ke Meru menolong ku..... Lantas ku putuskan talian & terus call suami

Call suami... dia terangkankan kedai mana.. beteri macam mana & nak suruh sapa pasang..... Aku beranikan diri.. andaikan kena upah orang pasang kan pun... aku bayar lah ... aku tak reti.......

Ha!... lega!.. selesai.... Sebenarnye masalah nak beli bateri & ganti bateri je... Tapi sebab pertama kali..... panik sangat2 le....

Walau macam mana pun... syukur, Allah ujiku sedikit je.... Dia bagi ku ujian, tapi dalam masa yang sama Dia masih tunjukkan jalan untuk aku menyelesaikan masalah ku.... Sekurang2nye dengan pengalaman ini.... boleh aku gunakan bila masalah datang lagi...... Nasib baik dia terjadi petang selepas sekolah... kalau tak.. alamat menyusahkan Kodin lagi nampak,ye....

Terpikir dek aku... sebenarnya apa masalh pun ada penyelesaiannya.... cuma macam mana kita nak hadapinya.... Kalau kita jadikan ia masalah yang besar... besarlah ia dah kita akan sukar untuk menyelesaikan.... tapi kalau kita pikir ia masalah kecil.. kecil lah ia, dan insyaallah ... kita akan menyelesaikannya...

Amin..

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA UNTUK ANAK-ANAK

DOA UNTUK SAHABAT

AMMAR ORENTASI KE SEKOLAH