KEHILANGAN KATA-KATA

Salam...

Semalam..... suami ku berkata....'dah ye ma, jangan gaduh2 lagi..... sian budak dua orang tu.... pressured mama buat.... Mereka sayang mama sangat, mereka minta maaf banyak2 dari mama' Aku hanya membantu.... tak lama kemudian... suami ku menambah lagi.....'sian kat Ammar ma.... Dah ye ma..'. Aku masih membatu..... dan sentiasa memenungkan apa yang suami ku kata...... Tertanya juga.. kenapa mereka tak datang sendiri pada ku dan bersemuka dengan ku..... sebenarnye kelemahan ku.... aku tak boleh tentang mata.... sebab tu.. aku sentiasa elak untuk memandang tepat pada mata mereka... aku tahu aku mudah ngalah bila direnung.....

Aku terus dihantui dengan igauan ngeri. Aku sebenarnya takut andai perkara yang tak pernah aku inginkan itu terjadi....
Dan aku sedih... kenapa mesti berlaku begini..... hanya disebabkan perkara yang remeh temeh..... aku sanggup menderita begini....Mula2 aku cuba bertahan... aku cuba selesaikan sendiri.... aku cuba sembunyikan dari suami ku... Tapi... bila dah sampai klimaknye.... air mata ku.. gugur juga.. ... Dan suami ku mula mesyaki ada yang tak kena..... Dan aku tak dapat sembunyikan lagi..... Sebenarnya aku malu.... kerana malu suami ku akan berkata, perangai keanak2an .... Tapi suami ku sentiasa berfikiran positif..... Pesanannye.... 'Lain kali bagi tau awal.. jangan sampai dah teruk macam ni......' Dan suami ku cuba bertindak dengan caranya sendiri... Dia telah berada di tengah2 kami..... bukan untuk mengadili.... tapi untuk mengembirakan ke dua2 belah pihak.... untuk memulihkan keadaan.....'.

Suasana hampir pulih.... tapi aku masih terus degil. Memang dah darah yang mengalir ni.. darah degil..... Aku masih mengharapkan permintaan yang satu tu dipenuhi.....
Suami ku terus menasihati....'mama... kita hidup bersama berbelas tahun.... baru abang dapat faham mama..... Macam mana orang yang tak hidup bersama nak faham mama....' '.... ma jangan buat tindakan melulu ye....'.
'Apa yang boleh abah tolong.....' Aku cakap ngan suami '... mama hanya minta dia buat yang satu tu je.....'.

Kesian suami ku..... Tapi aku... masih dengan kedegilan ku...... Aku cuba kuatkan hati.... sedegil hatiku.... Tapi.... aku juga tak dapat menahan tangis raung ku... entah sedih... entah pedih... entah kecewa... Tapi aku terus2 menangis...... kadang2 pukul 2-3 pagi terjaga... aku menangis lagi.... Dan suami ku hanya membalas dengan pelukan.......
Dan sempat terkeluar dari mulutnye.....'... kerananya.. kita bergaduh nanti...'

Dan aku kehilangan kata2.... Bukan aku tak mau berkata... tapi aku takut kata2 akan lebih melukakan hati..... Aku hormati permintaan suami ku yang menyanyangi aku , menyayangi orang2 yang menyanyangi aku dan menyanyangi orang2 yang aku sayangi....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA UNTUK ANAK-ANAK

DOA UNTUK SAHABAT

AMMAR ORENTASI KE SEKOLAH