SEJIWA....

Salam.

Pagi tadi, baru je nak mula berbual dengan Cikgu Zamree…. Tiba2 bunyi mesej…. Dari anak buah, Hanif, bertanya … Pakcik Rashid guna kamera tak weeked ni, dia nak pinjam.. Saya pun tercakap ngan Zamree ttg mesej tu sambil berkata… ‘alamak ingat nak abang ambik gambar hari anugerah hujung minggu ni, bukan mesyuarat PIBG tapi majlis anugerah & kuir sekali…….’

Zamree terus bg respon ... ‘Pasangan yg ideal….. sehati sejiwa… dua2 punya minat yang sama’…. Dari situ cerita jadi panjang. Dan dia terus bercerita tentang isterinya…. ’Dunianya memang dunia seorang isteri.. jalankan tugas sebagai isteri… dia tak minat yang lain2.....’

Saya berkata .. ‘saya ni memang patut bersyukur bersuami kan dia.... kami punya jiwa yang sama, berkongsi minat yang sama. Jiwa & pemikiran yg sama banyak baiknye... senang ! tak payah pikir panjang.... tak payah bincang panjang... mudah sepakat.. sbb apa yg ada dlm fikiran dia dan saya sama je....

Lebih2 lagi sejak dah berumur ni & sejak berkawan ngan Wazir…. Hubungan saya suami isteri semakin akrab. Wazir banyak mengajar kami tentang kasih sayang & persahabatan... Lebih2 lagi ia seiring dengan minat saya & suami...…

Zamree menambah ..’memang susah nak cari persahabatan yang begitu akrab macam kak Mazidah & Wazir..... boleh buat macam2 aktiviti bersama... ke sana sini bersama hingga ke Terengganu, Perak , Melaka & sebagainya... Macam satu keluarga...

Saya katakan pada Zamre ... memang istimewa hubungan persahabatan tu.. Suami saya satu anugerah. Wazir tu pun satu anguerah.... pertemuan kami, persahabatan kami ni memang satu anugerah. Kami tak rancang pun... Allah yang janjikan pertemuan tu di Ski... kami2 sama pindah ke SKI.... Tuhan bagi kami pemikiran yang sama, cita2 yang sama..... Abang sayang kat Wazir ... Wazir anggap abang sebagai idola dia....

Zamree kata…. Dia nampak , abang tu anggap wazir tu macam adik dia sendiri… anak2 pun sayang kat Wazir….

Saya menambah.. ‘tp kadang2 jiwa sama, perangai sama, pemikiran sama, ada juga masalahnya... kalau kena moad tak baik.. dua2 mood tak baik... susah jugak!

Berhujah Zamree panjang lebar: Jiwa & pemikiran sama ni memang boleh dibentuk. Selepas lama bersama kita akan dapat jiwa yang sama sbb kita sama2 nak ke arah tu.... berselisih, bergaduh tu biasa lah...... sedangkan lidah lagi tergigit. Biasa kalau gaduh tu.. sebenarnye perkara yang remeh temeh je.... bukan masalah besar pun, Cuma kebetulan masa tu emosi tak stabil.... emosi tak baik... tu yg jadi semua tak kena.... Sebenanya kita kena banyak sabar..... setelah lama bersama kita mesti lebih mengenali dia...... kalau kita senaraikan keburukannya memang ada... tapi jika kita bandingkan dengan kebaikannya kita akan nampak betapa banyaknye kebaikan dia.... keburukannya mungkin 20, tapi kebaikannya mungkin 3000.... Kita rasa kita mungkin dah buat baik.... tapi kita pun kena pikir... dia pun telah buat baik dengan kita.... dia pun mungkin telah banyak berkorban untuk kita. Dia terima keburukan kita sebab dia hanya nampak baik kita je..........

AKU HANYA BISA MENGANGGUK KERANA MENGIYAKANNYA....


Macam kena kat aku je....

Tapi aku menghormati Zamree dan terima pendapatnye.... Bagi aku, walau dia macam agak nakal & suka ngusik dengan kata2 dia... tapi dia banyak ilmu, dia banyak mengkaji... melalui penerokaan internet dia dapat meluaskan ilmu dia tentang alam , agama & kemanusiaan.....

Terima kasih Zamree... perkongsian ilmu tadi....

Semoga kita sama2 memiliki kebahagian dalam rumah tangga kita & dalam persahabatan....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA UNTUK ANAK-ANAK

DOA UNTUK SAHABAT

AMMAR ORENTASI KE SEKOLAH