MENCARI ARAH

Perjalanan ke Teratak Hijaz... disangka senang, rupanya.... susahlah juga.... Bertolak 12.30 tengah hari.... hampir 2.30 ptg baru tiba. Macam perjalanan ke Melaka je.....

Itu lah kelemahan saya. Masalah mengecam jalan. Walau dah pernah pergi..... saya masih gagal menjadi penunjuk arah. Tapi.... rasanya bukan saya saja yang salah. Peta pun salah. Putra jaya pun salah. Papan tanda tak cukup banyak... Ewah salah kan orang pulak.

Perjalanan ke Putra Jaya memang sama macam 'memperjudikan nasib'. Untung 'sabut'... mudahlah laluan kita. Untung 'batu'.... ha3 kami sampai ke Kajang.... tempat orang makan satey kajang tu.... Agaknya sebab menunggu Yan belanja Satey kajang... lama sangat kot. Tak juga dibelanjanya kita orang ni..... tu yang kami sesat sampai ke situ.... Bak kata Roszana .... ' banyak makan buah langsat.... kami banyak sesat'. Bukan kami tak tanya orang. Tapi pak guard yang di tanya... kebanyakannya geleng. Sebab mereka bukan Malaysian. Diaorang 'Bangla'.....desh.

Bila dah sesat.... saya mula teringat suami ku... yang akan datang petang bersama anak2. Alamak.... saya lupa nak tinggalkan peta. Ngerinya ... kalau dia juga sesat. Maklumlah dia bawa anak2. Kena time anak2 buat hal, haru jawabnya. Pesan kat dia tengok peta kat internat. Petang... bila dia tiba di Putra jaya... dia tanya saya arahnya... dah saya kata, saya buta arah. Saya pun pas kat Roszana.... Lepas tu saya pun menunggu. Tak tenang juga takut dia sesat. Maklumlah saya ada pengalaman sesat sebelumnya.... Namun tak lama tu dia muncul.....

Ha .. lega. Sampai!. Ayat dia... dia tak yakin dengan panduan daripada isterinya dan cikgu Roszana. Dia telefon kawannya yang tinggal di Desa Pinggiran Putra kat sebelah Teratak Hijaz ni je.... Dia memang bijak mencari arah. Contact kawan2 yang tahu memang caranya untuk sampai ke tempat baru yang belum diketahuinya.... Dia kata, pelan dalam pamplet 'Teratak Hijaz' tu tak tepat. Satu lagi, petunjuk arah ke Kajang... hilang macam tu je. So.... patutlah saya sesat!. Harap2 mak bapak yang nak jemput anak esok.... tak alami masalah macam saya.... sesat!.

p/s Pada Cikgu Mazlan & Roszana... tabiklah. Tetap cool walau lama tersesat. Dan terus steady memberi ceramah kat anak2 KRK. So.. anak2 KRK, hargailah pengorbanan mereka..

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA UNTUK ANAK-ANAK

DOA UNTUK SAHABAT

AMMAR ORENTASI KE SEKOLAH