HARI KE 1 .... ADIK BUAT AIR

Hari pertama puasa... melepek lah juga. Sejak selepas sahur, ngadap komputer je cari bahan nak baca untuk PTK. Banyak jugalah print outnya.... semangat je.... Tapi baru baca 2 muka surat... tidurnya 3 jam.

Alhamdullilah, hari pertama puasa ni suasana agak damai & nyaman... Duduk dalam rumah je lah. Anak2 pun tak de masalah puasa. Mereka dah biasa... cuma Ammar & Amili je yang masih tak faham apa dia puasa tu. Abang Amin agak liat bangun sahur... lebih2 lagi kena makan nasi... dia kata kat abahnya... 'minum air je pun boleh...'. Tapi bila abahnya kata... mama masak nuget... barulah dia turun dari katil... Susah juga nak samakan selera anak2 ni. Nampaknya kena ada stok nuget banyak2 le kat Tesco tu...

Dalam pada kita orang sibuk dok puasa.... tiba2 bila saya jenguk di dapur ada satu jug besar air cola. Terkejut saya. Amili kata... 'adik buat air". Ya Allah... sampai satu jug. Siap dibancuh dengan air sejuk dalam peti ais + air batu. Memang nampak segar... dan menggoda. Menguji betullah anak sorang ni... Terpikir lah juga... macam mana dia boleh keluarkan ais dari bekasnya dan boleh tuang air dari botol besar KE dalam jag tu tanpa tumpah.... apa2 ajelah adik....

Persiapan berbuka ... untuk anak2 yang biasanya jarang makan nasi, saya buatkan mee sop je. (Itu pun repair sop daging yang disimpan dalam peti sejuk...). Saya pula lebih suka berbuka dengan nasi. Menu ikan parang singgang + jantung pisang + budu + ikan parang goreng.... Abahnya ada juga beli sikit kueh kat pasar. Amboi mak, kena berkira2 juga!... dah naik harga. Tahun lepas, kueh 3 biji RM1. Tapi sekarang 5 biji RM2. Nampaknya.... lepas ni kena uli kueh sendiri lah.... dah..... anak2 ramai...

Terima kasih pada rakan2 yang mengingati. Banyak sms masuk mengucapkan selamat berpuasa. Semoga ibadah kita diterimanya...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA UNTUK ANAK-ANAK

DOA UNTUK SAHABAT

AMMAR ORENTASI KE SEKOLAH