MAMA SEMAKIN GARANG......

Apa taknye.... 2 anak kecil tu, Ammar & Amili....semakin menguji kesabaran.... asyek bergaduh je.... Mula2 elok je bergurau.... kejap tu bergaduh lah pulak..... kejap ok, kejap tak ok.... macam hal mamanye aje....

Naik kereta.... berebut nak duduk depan. Saya tak boleh sokong sapa2.... Suruh Ammar duduk belakang, tak nak, suruh Amili... pun tak nak.... mula2 arahan perlahan je.... kemudian sedikit meninggi.... dan terus meninggi.... 'Dua2 duduk belakang'. kalau tak, dua2 turun. Mama tinggal. Titik!. Perlahan2 dua2nya berundur & duduk belakang... Puh... nak mamanya naik taring jugak!

Belikan aiskirim.... pun masalah. Berebut nak warna pink.... Last2 'dua2 tak boleh dapat warna pink. Mama punya!. Ambil warna lain.....'

Belikan gula2 yang dimasukkan dalam satu plastik.... sorang nak pegang .... sorang lagi juga nak pegang..... berebut le pulak.... Kalau Amili kalah.... melalak lah... Kalau Ammar kalah.... mula lah naik tangan dia kat Amili...... Nak selesaikan mamanya ambik satu lagi plastik & bahagi dua gula2. Kebetulan gula2 tu ada 2 warna oren (eh... eh sama macam warna KPA) & ungu. Yang unggu pula sedikit. Jadi Amili ambil oren & Ammar ambil ungu & saya tambah sedikit oren supaya sama banyak.... Amili tak terima.... meranung.... mengatakan ' gula2 adek' ... sebab dia nampak warna oren kat Plastik Ammar. Mamanya suruh diam... dia tak nak diam ..... diam!.... diam!... diam!.... (ye lah dah penat... mana ada lagi psikologi.... ) ...hantam aje lah... Mamanya ambil rotan.... (ye lah kat sekolah tak le merotan... kat rumah lah merotan).... satu rotan... dua rotan......3....4.....5..... tak nak diam... keras hati betul si Amili ni.... bagi dia itu hak dia.... dia nak juga... mamanya tak larat dengor..... lantaklah.... Mamanya naik ...masuk bilik....tutup pintu...buka aircond.... buka blog... ngarang...... Lama juga le lepas tu..... baru tak dengar suara tangisan..... Sebenarnya mamanya tahu.... Anak2 mama semua sama.... dengan dia orang mana boleh keras atau didiamkan je.... mesti nak kena pujuk (macam mamanya jugak.....) Beri je sedikit alasan yang logik dengan sedikit belaian.... diaorang boleh berhenti dengan serta merta.... Tapi.... dah penat.... mana sempat nak fikir semua tu..... (tu lah beranak ramai lagi....)

Ha jangan tak tahu... mama ni memang garang...... rasanya dah tiba masanya mamanya kena garang dengan budak kecil berdua tu.... macam dah naik mengada2 diaorang tu..... Tapi... Alhamdullilah.... diaorang tu... kena sekali.... ingatlah jugak.... Sekarang ni kalau mula je bibit2 pergaduhan.... 'mamanya cakap.... sama2!, gaduh mama tinggal' 'kongsi!, gaduh mama buang' 'gaduh mama rotan'...... Nampaknya mereka dah tahu takut.....

Macam mana nak kurangkan marah kat anak2 ni..... Ha... ha .... Dulu.... mula2 hantar kat rumah pengasuh ambil secepat mungkin selepas sekolah sebab kesian kat anak2..... sekarang..... pukul 5.30 ptg baru ambil... sebab kesian kat mamanya ni........

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA UNTUK ANAK-ANAK

DOA UNTUK SAHABAT

AMMAR ORENTASI KE SEKOLAH