NI APA PUNYE CERITA NI....

Salam Aidil Fitri

Hari ni bermula mulai detik 12.00 malam tadi. Tiba-tiba bunyi letupan dari dapur ku... masa tu saya keseorangan di tingkat bawah. Dengan perasaan seram... dengan perlahan-lahan.... saya melangkah ke dapur..... huwah3..... rupanya dapur masakku retak seribu.... banyak serpihan berterbangan ke lantai bak kristal berkilauan..... Inilah ajalnya dapur masak ku.... tiba saat & ketikanya... ia pergi juga ke tong sampah besar MPK.... Mungkin ini petanda saya ni rajin masak di dapur... hingga hayat dapur masak tu..... begitu cepat tiba.......

Kami baru je harap duit turun dari langit...... harap2 cuti bulan Disember ni boleh tukar wajah baru kabinet dapur ku..... Kabinet tu memang dah tak de rupa.... semuanya gara2 anai.... pintu2 nya semua dah tanggal.... para2nya pun..... dah hilang dah..... anai2 kah yang jahat... atau kami ni yang silap tak buat kabinet konkrit dulu...... So tak de pilihan... hari ni beraya ke court mammoth membawa slip gaji... maklumlah ... baru je beraya...... simpanan memang dah licin.... alang2 membeli... nak le beli tungku yang 'standard' sikit... sekurang2nya sama setaraf dengan yang baru je berkecai tu..... Siap bawa sekali slip gaji tu.... takutlah klu harganya melebihi seribu.... (Lebih RM1000 baru boleh ansuran kat court mammoth tu... sikit2 dia tak layan...). Tapi puas2 mata dok melilau mencari tungku dapur melebihi RM1000... tak jumpa... yang jumpa tunggu RM5800 (buang '00' kat belakang tu...). So ambil teruslah... buat sementara..... nak cepat. Hari ni ramai tetamu yang nak datang.... & dapur belum berasap lagi.......

Dapur baru... rasa semangatlah nak masak... walau harga dapur murah..... bila siap menu mee undang, tahu sumbat daging ayam ..... dapat mesej dari Benni... 'sorry cikgu, tak dapat datang, tak de transport'. So... batal nak masak satu lagu menu .... sekodok'. Dah batal temu janji... kami saya pun bungkus makanan... tu bawa balik kampung..... hajat nak jamu mak & anak2 sedara dan bekalkan abang yang nak balik Penang..... Dah nak tiba kat Kampung... si Sukri pulak telefon nak datang rumah... 'alamak, syukri... bila Benni bagi mesej tak dapat datang... cikgu ingat rombongan korang semua pun tak datang ju.... cikgu dah jauh beraya....'. Sian dioarang... apa nak buat tak de rezeki.... Rupanya yang tak dapat datang, si Benni sorang... yang lain semua tak de masalah...... sorry... sorry...sorry....

Bila sampai di kampung.... rupanya abang pun dah bertolak ke rumah saya... so kami tak berselisih dijalan..... dan bekalan yang saya sediakan.... si Ceman, Isa, Salam & lain2 lah yang belasah..... memang tak de rezeki abang Adum & keluarga besarnya....

Di rumah mak di kampung.... plug untuk pasang komputer untuk setting internet pulak tak cukup.... so kami yang murah hati ni..... belikan plug & suami buat wiyering..... selesai je membuat wiyering... abang Amin telefon..... 'Abah, tolong ambik Amin di Klang.... dah berpeluh2 ni cari bas Meru tak dapat....'. So kami bekerjar ( berkereta dengan kelam kabutlah...) ke Mydin Klang menjemput anak bujang kami... Tapi.... haru3.... Klang jem teruk. Biasa perjalanan Meru ke Klang antara 20 minit... tapi petang tadi .... mengambil masa hampir sejam..... tak tahu lah kenapa.... Raya punya hal ke atau sistem jalan yang kurang sesuai......

Tiba di rumah... anak buah mesej nak datang pulak..... 'siap pesan.... duit dalam sampul yang bertanda tangan Zeti Aziz....' (Duit RM lah tu... tak nak duit yang tak bertanda tangan..... @ duit siling). Siap lah menu khas untuk diaorang.... 'panaskan kuah mee udang. celur mee. goreng keropok & buat cekodok udang'. Selerekan kan... cikda masak... Anak2 buah cik dah....'Azrin & Ise', korang tau tak... '...story the making of cekodok tu...'. Cik dah dah bubuh tepung dalam mangkuk.... tapi rasa macam tak cukup.... so, cikda pun ambik bangku & capai satu bungkus tepung lagi..... semasa menarik bungkusan tepung tu.... stok2 lain kat rak tu jatuh... ke atas tepung dalam mangkuk.... apa lagi ... tepung tu pun tumpah.. berselerakan di atas kabinet & lantai.... Selain tepung... gula & garam juga tumpah berselerakan..... haru2.... tak cukup tu.... semasa mengangkat cekodok yang dah masak tu..... sekodok tu pulak jatuh kat dalam bancuhan tepung cekodok tu..... lagi lah haru..... macam mana cikdah selamatkan cekodok yang tengelam dalam tepung tu.... cikda basuh & campak semula dalam kuali yang sedang mengoring cekodok yang lain..... sedih2. Ini lah gara2 berjanji dengan Isa & Azrin... nak hidangkan cekodok kalau korang datang.......

Dan pada Azrin.... sorry ye cikda ambik balik sampul ampau yang tebal isinya yang cikda bagi mula2 tu..... tu sampul Ammar rupanya.... dalamya hampir RM70. Bajet untuk Azrin... tak lah sampai berganda macam tu.... he32. Sorry bagi harapan palsu....

Dan.... yang paling haru hari ni sebenarnya...... 'bergaduh di Kedai Telekom Jalan Meru'. Kenapa?...... Ini kes nak masuk steamyx kat rumah mak kat Sungai Serdang tu lah.... Masuk minggu ke 2 bulan puasa... ambik borang ..... bila hantar.... Telekom tak terima.... 'borang tak lengkap' Perlu ada salinan kad pengenalan & tanda tangan kakak Mahanum sebab telefon kat kampung tu nama dia. Bila dah lengkap..... minggu berikut hantar lah borang tu.... 1 hari 'maaf system breakdown'. Hari ke 2..... 'maaf system breakdown'. hari ke 3....'maaf system breakdown'.... tapi dek kerana semalam saya dah marah2 mengutuk... kali ni diaorang ambik borang je.... cuma tak dapat masukkan dalam system. So... tunggu panggilan.... bila saya boleh ambik modem. Dalam borang tu... dah terang2 saya nyatakan.... saya nak pasang sendiri. Alih2, tadi.... kontrektor telekom telefon.... 'puan bila puan ada di rumah... saya nak pasang modem'. Terkejut le.... 'Why?'. So saya pergi ke kedai telekom tu.... 'menyerang lah saya...... Apa tak nye.... dia orang masukkan dalam system, kontrektor yang akan pasang & modem saya ada pada kontrektor tu.... la ni apa crita ni.... macam2 alasan le yang diberi oleh adek kaunter tu... pusing sana... pusing sini.... 'cuba tengok borang saya.... saya ada nyatakan saya akan pasang sendiri, kenapa kontrektor yang akan pasang.... macam mana kontrektor tau saya akan pasang streamyx.... ini mesti orang dalam Telekom sendiri yang bagi maklumat.... saya tak kira... saya nak awak selesaikan masalah ni hari ni juga.... dah berpuluh kali saya berulang alik ke Telekom ni.... kejap kata system breakdown lah, kejap kata modem tak delah.... yang herannya... kontrektor ada pulak modem... modem tu dari Telekom jugak kan!.... Saya bukan tak mampu nak bayar RM88 tu kat kontraktor.... tapi saya rasa saya dah ditipu......Ni apa punya cerita ni .... ya Syarikat Gergasi telekoumikasi yang bernama TELEKOM!'. (Itu adalah antara luahan hati rasa marah saya.... he2, sebelum pergi Kedai Telekom tu..... sebenarnya cik abang saya suruh saya 'bising2'....he3... Tapi akhirnya..... dik kerana malas nak berulang alik lagi dengan urusan pemsangan internet ni... saya beralah.... membenarkan kontraktor tu memasang internet di rumah mak ..... dan lepas 2 bulan... bila bil dah dihantar saya akan komplain..... untuk dapatkan semula RM88 kos kontraktor..... yang saya tak suruh..... Sebenarnya tak cukup dengan tu..... Bila kontraktor yang janji nak datang pukul 5.30 petang.... tapi hingga 6.30 petang... tak datang2 jugak.... apa lagi mengayatlah saya..... 'encik.... saya dah batalkan semua program saya .. semata2 nak menunggu cik pasang modem tu........bla... bla....bla....' (Ayat tu pun suami ku yang perdengarkan pada saya... saya ikut je... he3). 'Marah2' tu.... sekadar nak pertahankan hak saya.... memang saya yang benar.... Telekom yang per'kena'kan saya.......

Akhirnya, anak buah kata... pukul 8.00 malam baru dia datang.... tu pu bawa modem yang brandnya tak dikenali....'.

So... mulai malam ni.... rumah mak dah ada kemudahan internet.... dan kami siap pesan kat Isa...'jangan lupa ajar nenek guna internet... ajar buat blog... ajar nak chating...' kang rugi je bayar RM90 sebulan... tapi tak digunakan.... Sebenarnya rumah mak tu.... komputer pun tak de... bila cucu2nya balik barulah ada komputer yang dibawa sendiri.... agak2nya mak nak cucuk internet tu kat mane ye..... TV lah... ha... ha

Ok. Sorry cerita paling panjang.... banyak sangat nak cerita.... rasanya hari ni, masak mee udang, tahu sumbat daging & cekodok je yang menjadi... lain2... banyak yang tak menjadi... ada je yang tak kena ... NI APA PUNYE CERITA NI...

Selamat beraya....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA UNTUK ANAK-ANAK

DOA UNTUK SAHABAT

AMMAR ORENTASI KE SEKOLAH