HARI KE 26 - SAMPAI HAJAT

Salam Ramadhan

Alhamdullillah tercapai juga hajat nak khatam AlQuran. Dah lama tak laksanakan tanggungjawab ni. Dulu masa zaman anak dara... ada le juga tapi sejak berumah tangga... awal2 ramadhan je ngaji.... hujung2.... lenyap... larut dek panggilan raya....

Tahun ni rasa dapat merasai nikmatnya puasa.... mengaji, sekali sekala sembahyang malam (sekali sekala je...) makan ala kadar dan seingatnya tak pernah buang makanan..... banyak harinya masak sendiri..... & tak pernah rasa berat untuk menyediakan sahur..... .... Alhamdullillah...

Cerita pasal ngaji... sebenarnya bukanlah senang nak lakukan. Hanya dapat mula selepas ngaji PTK hari tu... lepas tu break seminggu..... bila ada gangguan emosi.... stop lagi.... akhirnya terpaksa bertungkus lumus..... hingga terpaksa curi2 masa di sekolah. Sewaktu jaga peksa.... he jangan marah bos!. Oleh kerana rasa macam nak kena cuti lagi.... ha2 takut tak tercapai cita2. Ada 6 juzuk lagi.... So bila dah habis kelas tadi... masuklah surau... kononnya nak ngaji..... ha2 baru baca 2 muka surat...... lepas tu lena selenanya hampir 2 jam. Tak pernah dibuat dek saya selama lebih kurang 20 tahun kerja terlena di surau.... tapi kali ni.... sorry sekali lagi bos!. Memang ngantuk sangat2. Berjaga sejak 2 pagi memang .... mengantukkan........ Bila tiba di rumah hampir 4.30 ptg sebab kena bertugas.. .. selepas sholat asar sambung ngaji.....marathon.... terus menurus hingga lepas magrib..... Alhamdullillah... berjaya juga. Mungkin bagi orang lain khatam alquran sepanjang bulan Ramadhan.... tak de masalah pun. Tapi bagi saya yang selama ni sibuk dengan dunia, sibuk dengan kerja, sibuk dengan tu... sibuk dengan ni........ nak khatam ni memang agak mustahil. Memang perlu azam yang sangat kuat. Terima kasih atas sokongan, peluang & ruang yang diberikan suami ......

Berbuka hari ni... laksa johor lagi... balance hari tu.... tapi semua masih berselera termasuk di kecil 2 orang tu. Saya lebih suka makan nasi. Lauk ikan bakar cicah sambal kicap & sayur sawi masak bening...... lepas 1 hari lagi puasa....

Insyallah esok jumpa lagi

Selamat bersahur....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA UNTUK ANAK-ANAK

DOA UNTUK SAHABAT

AMMAR ORENTASI KE SEKOLAH