GARA2 FACEBOOK

Salam Syawal

Esok saya akan beri ceramah tentang ICT terutamanya penggunaan Facebook dalam P&P. Saya sebelum ni hanya menggunakan Blog je kerana blog adalah tempat catatan perjalanan hidup saya.... Bila sebut pasa FB ni.... pandangan awal saya agak negetif. Saya berfikiran FB lebih kepada teman sosial, berborak je dan sebagainya...

Tapi..... bila saya diminta tajuk tu.... alamak macam mana tu . Saya tak faham langsung, saya tak gunakannya.... macam mana saya nak ajar orang lain.... So mahu dalam keadaan terpaksa.... saya kena belajar juga. Untuk mahir saya kenalah ada FB juga. Kalau saya sorang... tak de lah maknanya. So saya kenalah ada beberapa FB untuk saya memahami bagaimana FB ni beroperasi....

Maka terbinalah.... FB Mazidah Ibrahim, FB Cikgu Wazir Abbas, FN Noriati Saru, FB cikgu Amirul & FB SMKSKI. Saya godak2lah 6 FB disamping menelek2 FB orang lain terutama dalam menjejak kawan.....

Seminggu saya mengodak FB ni.... Minta izin suami, seminggu ni je lah mama sibuk. Memanglah... sejak mengenali FB.... keadaan rumah jadi tunggang langgang... Ia melekakan.... Lebih2 lagi saya ni.... memanglah suka meneroka benda2 baru.... mengadap komputer je lah.....

Dipendekkan cerita.... antara kes haru yang terjadi....
Saya & suami puasa. Balik sekolah saya terus masak lauk2. Nasi panaskan malam je.. & habis dimakan anak2. Bila tiba suami tiba di rumah, waktu berbuka tinggal beberapa minit lagi.... baru saya tersedar..... Alamak saya tak masak nasi lagi.... Bergegaslah saya masak nasi. tapi mana sempat!. Sementara tunggu nasi masak... saya pun masak mee segera jelah..... Masa berbuka tinggal 2 minit. Mee masak 2 minit. mana sempat sejuk..... Belasah je lah.... minum pula ais gas.... (nampak sedap air yang dibuat Ammir ). Suami minum air milo suam......

Masa berlalu.... sejam... 2 jam... 3 jam .... perut mula berkelodak. 11.30 naik katil untuk tidur... perut makin memulas.... minta suami ubat homeopathy .... tapi ke tandas tetap terus ke tandas juga. Kepala mula berpinar & berpusing. Alamak nak pitam.... terus masuk bilik..... dan rebah ke lantai. Pitam beberapa minit. Suami le kena buat rawatan kecemasan.... sapu minyak panas di perut.... lapikkan plastik sampah di perbaringan saya.... Takutlah.... 'terkeluar mana2 yang patut keluar tanpa kawalan...'. .... sehinggalah saya tertidur.....

Ini gara FB punya pasallah....

Moralnya.... berhati2 dengan FB....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA UNTUK ANAK-ANAK

DOA UNTUK SAHABAT

AMMAR ORENTASI KE SEKOLAH