AKU TANPA SUAMI DI SISI....

Salam....


Hari ni suami ku dah terbang ke Jakarta... beberapa hari sebelum pergi.. saya dah mula terasa bahangnya....

Semalam... dah mula merengek... (nak nangis dah..). Ye lah urusan beli rumah tu... tak bergerak2... Peguam tak dicari lagi.. ayat ku...' .. esok.. lusa... abang dah tak de....' (huwah.... mula nak meleleh air mata......)

Di sekolah tadi tersebut dengan rakan2 yang lain....'sedehnye... suami ku tak telefon pun... sebelum dia terbang..... ' Ye lah selalu outstation... sebelum terbang selalu dia call.... tapi kali ni... nak ke luar negara.. lupa pulak dia nak call....

Petang tadi... suami hantar mesej .... 'baru sampai Ciwidey. Mcm kat Cameron (tanah tinggi le tu..). Hujan. Sejuk. Takde water heater pulak tu...'. Aku yang sedang tidur... tak menjawab. Sebab hanya dapat fikir.... suami ku di Indonesia... boleh ke aku jawab dengan panggilan biasa....' Soalan tanpa jawapan....

Balik tadi... tiba di hadapan rumah... nampak kereta suami... terasa sayu pulak... kenang suami yang jauh... Selalu balik rumah memang suami tak de pun... tapi kali ni rasa lain je....


Petang tadi soalan2 anak terus menambah sayu ku.... Si Ammar berkata 'mama, malam ni siapa tidur dengan mama....' Wah! soalan membunuh tu.... ye lah 'aku tanpa bantal peluk ku'. Ma... 'siapa nak pakaikan pampers..' 'Ma siapa nak buatkan susu.....'. Anak2 tau itu lah rutin abahnye.... hari ni tanpa abahnya... diaorang confius... sapa yang akan buat semua tu....

Satu lagi soalan membunuh anakku... 'ma tak basuh baju ke?'. Ha! baru ku sedar... aku dah tak pernah lagi membasuh pakaian.... malah aku tak tau pun menggunakan mesen basuh tu... Nasib baik, suami ku sempat mengajar Amirul..... So, Amirul le yang membuat tu untuk kami....

Itu lah bertuahnya aku.... suami yang banyak sangat memudahkan aku..... memanja aku... Memang banyak urusan rumah ni dia yang lakukan dan aku semakin kurang berperanan.....

Suami ku... teman hidup ku... orang paling memahami aku.... Dia selalu mengambil prinsip mudah dalam melayan kerenah ku.... 'tak rugi mengalah denganku...' Dia selalu melenturkan ego lelakinya... asalkan perjalanan hidup kami beres...... tak complicated...

Memang payah melayan kerenah ku.... aku kuat beremosi.. sangat sensetif... kuat merajuk... rasanya aku antara orang payah untuk difahami.... tapi suami ku selalu ambil sikap tak nak merumit kan keadaan... layan je lah perasaan ku....

Suami ku... teman aku berbual.... teman aku bercerita.... aku berkongsi semua kesah ku dengan dia... suka ku... duka ku.... luka ku..... harapan ku...

Waktu ni aku terasa sangat ketiadaannya.... aku tak tau nak bercerita dengan siapa... lebih2 lagi luka ku ni.... hanya blog ni lah teman aku berbual waktu ni.... blog ni lah tempat aku mencurah perasaan ku....

Entah lah.... dulu bila mula2 ada Facebook.... aku seakan lupakan blog ku ini. Dengan FB aku rasa aku ada rakan... FB jadi teman ku berbual..... Kini FB... macam nak ku tinggalkan.... kerana ia telah beri luka pada ku.... ia hiris perasaan ku...... Dan aku sendiri pun banyak melukakan hati insan lain.... So, Biarlah... aku menjadikan blog ni teman baik ku semula... biar pun dia tidak menjawab pertanyaan ku... dia tak melayan bual ku... sekurang2nya aku tau.... blog ni memang tidak ada perasaan...... Aku pun, bukan nak orang baca blog aku ni.... ia sekadar catatan harian ku... dan ia blog lah tempat aku bercerita. Lagipun aku ada privasi di Blog ni, aku menulis... tanpa perlu diulas......

Tak tau lah kalau esok lusa aku akan kembali... Aku ni kan... macam ni.. mood sentiasa berubah2. FB.... kita akan bertemu bila... aku mungkin ada foto2 yang ingin kongsikan bersama rakan2....

Buat suami ku tercinta... terima kasih kerana memahami isterimu ini.... Terima kasih kerana.... banyak sangat memudahkan isterimu ini.......

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA UNTUK ANAK-ANAK

DOA UNTUK SAHABAT

AMMAR ORENTASI KE SEKOLAH