HATI TERBUKU....

Salam..

Hari ni jadual baru siap diedarkan.... Setelah seminggu tidur tak menantu... akhirnya saya berjaya juga menyiapkannya... Kenapa lama sangat... Tu lah saya ni kerja tak cekap.... dah siap... bila ada perubahan.. tukar lagi... jadual ni dengan bilangan guru 70 orang... bila kita ubah sikit kita akan gerakkan yang lain juga... so yang lain berubah jugak.... dan bukan senang nak pinda... Lagi pun saya mengakulah... saya ni dah evergreen.. so keupayaan tak dapat dimaksimakan.....

Haraplah... kali ni saya tak perlu tengok jadual tu untuk jangka masa yang panjang.....

Mula2 diedarkan.... suasana ok lah gak... Ustazah Salimah.... 22 waktu, Roszana 23 waktu.. Shaskinah 23 waktu... Tengku.. 25 waktu... Wah! masing2 seronok... terutama bila sivik dikeluarkan dari jadual diaorang.... Entahlah... anti sangat diaorang ngan sivik....

Lepas tu... sorang2... sorang datang tanya pasal jadual... Tak pe lah... membetulkan kesilapan typing error.. yang BM tertaip BI, yang 4A4 jadi 4A3 ... jadual saya sendiri saya taip salah... GE saya taip SN.... Cikgu2 sorry ye.... kul 4.00 pagi... ngantuk le tu....

Si Nuni... wajahnya tersenyum manis bila memandang saya.... 'terima kasih ucapnya'. Saya faham.... dia terlepas dari memegang kelas 3F. Ye lah dia penyelaras tingkatan 3 & SPBT... tak terkejar dek dia.... Waaaaaaaaaaaaaaaa. masalahnya dalam dok adjust2 tu.. saya silap.... tukar kelas guru yang ganti dia.. Cikgu yang ganti dia tak masuk kelas tu.... waaaaaaaaaaaaaa. Nak kena usik juga jadual tu..... Silap sendiri..

Jadual Mazlan pula.... alamak... dia sepatutnya difreekan pagi selasa sebab dia kena buat relif..... waaaaaaaaaaaaaaaa. Kena ubah juga. Silap sendiri...

Lain2..... 'cikgu terima kasih... saya anggap inilah kebajikan untuk orang sakit jantung ....(sinis..)'. Entahlah pandangan saya... walaupun banyak persediaan mengajar... tapi kalau banyaknya subjek bukan peperiksaan... dia tak seberat guru lain yang mengajar subjek peperiksaan apatah lagi kelas peperiksaan dan apatah lagi kalau subjek bahasa yang kena banyak menanda.... Subjek bukan peperiksaan... kurang menanda.... tiada headcount... tiada post-mortem... tiada tekanan budak tak lulus..... Entahlah.. tu pandangan je.... orang memang hanya nampak kerja sendiri... tak nampak kerja orang lain....

Kak Mazidah.... Mesejnya yang pertama'... 7 kelas .... teruk nak menanda esei'. La dulu kenapa ambik opsyen tu... ambik le Geografi tingkatan 3... semua objektif. Mesejnya yang ke 2... ' kalau tak boleh tukar subjek... bagi saya kelas yang sikit bilangannya.... tak pe'. Mesejnya yang ke3... 'nampaknya setiap tahun saya kontrak kelas hujung .... siap senaraikan nama2 kelas...'. La... dah elektif tu untuk kelas hujung.... kalau tak nak... suruh lah sekolah buka elektif tu untuk kelas 5S1, S2, 5P1 .. ....... Ah senangnya suruh je PK atau pengetua tukar orang lain buat jadual... saya ni tak pandai buat jadual untuk dia....
Itu hanya diantaranya...

Memanglah tertekan sangat hari ni.... Badan memang dah sakit2... berjaga beberapa malam... mata memanglah mengantuk... menerima sindiran2 macam tu... rasa down sangat.... Saya mengaku saya dah tak secekap dulu... dulu ada pembantu rumah.. sekarang saya urus sendiri... dulu umur saya kurang dari sekarang... keupayaan sekarang dah kurang.... saya letih sangat2. Tiap kali saya buat jadual.. saya kena tumpukan perhatian penuh... dan biasanya maraton... tak henti2 mengadap hingga selesai...

Dalam masa2 saya buat jadual ini... saya memang terabaikan suami dan anak2 saya.... sampai diaorang makan maggi je sebab saya tak daya nak masak.... Kalau biasanya setiap hari saya luangkan masa berbual ngan suami... tapi beberapa hari ni saya hilang masa bererti tu.... suami balik kerja saya tidur.... celik sekejap sekadar berkata 'minta maaf bang.. tak daya nak masak'. Bila saya celik... suami ku dah tidur... tak taulah dia dan anak2 makan atau tak..... hanya pagi lah ... bila masa suami nak bangun tidur... saya pastikan saya ada di sebelah suami.... membenarkan suami memeluk isterinya dan saya pula dapat merasa pelukan suami... buat bekal semangat saya untuk ke sekolah biarpun keletihan kerana tidur yang tak menentu dan tak cukup.....Terima kasih bang... kerana bagi ruang untuk mama menyempurnakan kerja mama...

Mungkin bagi orang lain.... ' ala bukan susah buat jadual..... komputer yang susun'. Tapi bagi saya yang dungu & tak bijak serta dah berusia dan tak berupaya ni.... saya tak dapat buat dengan cepat & excellant. So hanya kemaafan saya pohon kepada guru2 yang jadualnya tak menepati kehendak cikgu2. Anggap je lah rezeki... hari ni mungkin kita berat... lain kali ... mungkin ringan sikit......

Entah lah... dalam keadaan yang sungguh penat... otak yang sungguh letih... jiwa ni jadi lemah.... semangat ni mudah je patah...masa ni hanya mengharap kawan2 mengerti je.... Pagi2... menungu kehadiran teman baik.... cikgu Wazir... ye lah semua orang tau dia selalu boleh menghiburkan.... hati penat pun boleh jadi segar bila berhadapan ngan dia.... Tapi mesej dia ... 'akak mc hari ni...'. Sedihlah pulak... teman bercerita saya tak ada... teman yang faham jiwa saya... teman yang selalu mengerti saya.... semoga cepat semboh ye Zir.... jangan banyak fikir sangat....

Dan... kerana tak tercerita apa yang terbuku di hati... menangis & menangis le jawapnya.... dan tak sangka pula saya akan bertindak menghantar mesej pada PK saya... ' ... tukarkan tugas saya buat jadual waktu kepada tugas lain.... saya ni banyak buat silap sehingga tak dapat puaskan hati orang....'. Dan mesej tu juga saya hantar ke FB saya.... aduh! bersalah ke saya......

Perasaan oh perasaan. Begitu lah perasaan..... ada masa ia kuat... ada masa ia lemah dan hilang semangat.....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA UNTUK ANAK-ANAK

DOA UNTUK SAHABAT

AMMAR ORENTASI KE SEKOLAH