SEJUK HATI MAMA .....

Salam...

Sedang menunggu suami balik... si Ammar.. Si Mirul... asyek bertanya.. 'ma bila abah balik... '. 'Ma mana abah..'. Mama pun jawab...' jap lagi... jap lagi....' Tapi Abahnya tak muncul....

Wa... penatnya hari ni... awal pagi berejam.. mengosok stok baju kerja & baju sekoalh anak2... Lepas tu ke Jaya Jusco.... Si Amira nak mencari buku matematik tambahan.. si Amir nak cari bahan2 keceriaan kelas & dom dia..... Dah sampai JJ... ronda lah... Kul 2.00 baru kuar.... Singgah pulak Tecco... cari stok asrama..... . Suruh diaorang masuk dulu & ambil barang yang nak dibeli..... Bila mamanya masuk, terbeliak biji mata tengok barang2 dalam troli...... Mamanya hanya dapat cakap... 'amboi macam makanan anak orang kaya....'. Diaorang kata.... 'murah je....' Ia lah kalau murah pun... banyaknya yang diambil..... bangrap jugalah mamanya ni...... So, mama bagi RM100.... dan suruh dia orang bayar sendiri...... Ha! berkira juga lah diaorang..... dan ada sebahagian stok yang terpaksa dipulangkan ke rak semula.... Anak ku dua orang tu... Si Amir & Amira.... memang tak reti 'berkira' bila beli barang.... Main masuk troli je....

Si Abang Aminnya lain lah pulak..... Pukul 5.30 pagi mamanya jenguk bilik, tengok dia terbaring di Sejadah.... Rasanya dia dah berjemah Isyak dngan adik2nya bila masuk waktunya.. so, agaknya dia sembahyang malam le kot!..... Alhamdulillah.....

Bila sedar mamanya masuk... dia terus turun bawah.... Tak lama kemudian.. dengar 'keluntang kelentung di dapur. Bila mamanya ni turun.. lihat dia sedang membasuh pinggan mangkuk & mengemas dapur. Makanan lebih malam tadi dia lah yang kemas & masukkan dalam peti ais..... Alhamdulillah...

Tadi .. bila mamanya tanya... 'ada apa2 nak beli....'. Dia jawab!. 'Tak pe, Amin beli sendiri di kedai belakang .... sekali nak potong rambut'. Saya hulur RM50, dia pulangkan semula RM20 selepas itu.... Alhamdulillah..

Manusia boleh berubah kan.... Persekitaran turut mendidik anak2 dalam pembesarannya... Abang Amin.... anak yang paling baran masa kecilnya.... Kini dia sedang membesar sebagai anak yang baik..... Alhamdulillah...

Sepanjang abah tiada... anak2 banyak mengambil alih tugas abahnya..... Mungkin inilah kebaikannya bila suami melenturkan ego.... membuat kerja2 yang biasanya dilakukan oleh isteri... Anak2 membesar dengan sentiasa melihat abahnya banyak membantu kerja rumah.... Abahnya menunjuk contoh yang baik pada anak2. Jadi mereka ingat itu rutin abahnya... So, bila abahnya tiada... mereka lah yang bantu melaksanakannya.....

Anak2 ku... mungkin tak sehebat orang lain.... ada masanya dia orang buat silap juga... ada masanya diaorang nakal juga.... Tapi banyak masanya ... mereka buat baik juga... banyak masanya diaorang dengar juga kata mama dan abahnya... banyak masanya mereka patuh juga.....

Alhamdulillah.. sejuk hati mama nya ni... Syukur pada Allah... Agaknya ni ganjaran Allah bagi, kalau kita berbuat baik sesama manusia. Allah bagi ketenangan, Allah bagi kebaikan dalam rumah sendiri.....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA UNTUK ANAK-ANAK

DOA UNTUK SAHABAT

AMMAR ORENTASI KE SEKOLAH