KENAPA SAYA....

Salam...

Semasa siap2 nak balik tadi.... anak2 6A3 serbu saya.... Bila nampak diorang datang beramai ke arah bilik ketua bidang.... ingat diaorang nak jumpa rakan ketua bidang lain yang mengajar tingkatan 6... Saya bukan guru tingkatan 6. Rupanye diaorang terus menuju ke arah saya.....

Pertanyaan mereka...'cikgu.. betul ke cikgu Wazir nak pindah....'.
Kenapa tanya saya... '
cikgu rapat dengan dia....'.
'Kenapa kamu kata cikgu Wazir nak pindah'
'Dia ambik semula apa yang dia dah beri kat kelas kami... langsir, lapik meja'
'Semua???..... Lapik meja kamu pun???? Langsir pun???
'Ha ah..'
'Ala... cikgu Wazir saja nak buat gimik kat korang kot .'
'Gimik apa pulak cikgu....'
'Entah.... ' (saya pun tak pasti kenapa saya cakap macam tu)
'Cikgu betul ke cikgu Wazir pindah'
'Eh... Saya ni mungkin penting dalam hidup dia. Saya rapat dengan dia... tapi bab pindah ni... cikgu tak tau'
'Cikgu pernah minta dia jangan pindah.... cikgu rayu.... tapi dia tetap isi borang & tak tukar juga... maknanya hatinya dah tak kat sini.... so, sejak itu, cikgu tak nak ambik tahu hal pindah dia... dia dapat ke... dia tak dapat ke.... cikgu tak kan bertanya .......'
'Minta maaf... cikgu memang tak tahu'
'Tak pe lah kalau dia pindah pun... saya rasa dia tetap akan bantu korang.... tinggal 6 bulan je lagi... belajar sungguh2.. pastikan berjaya dalam STPM ye...'

Sedih melihat air muka diaorang.... Terharu lagi hati di dalam.
Terharu kerana... anak2 cikgu Wazir menerima baik saya.... Mereka tahu saya orang paling baik dengan Wazir, mereka tahu kami rapat seperti adik beradik... sebab tu diaorang cari saya untuk penjelasan.... Saya mejadi lebih terharu .... kerana walau pun kami rapat, terus terang.... saya katakan.... saya tak memahami hatinya..... So, soal pindah ni.. saya tak mahu buat spekulasi....

Maaf ye anak2.. cikgu memang tak dapat beri jawapan...

Anak2 itu.... masih terus monyok..... Aduhai... macam mana lagi nak bagi mereka faham.... saya MEMANG TAK TAHU!...

Entah terbit dari mana.... tiba2 datang ilham dan tanpa berfikir panjang terus keluar dari mulut ke...
'Ala.. dia nak ambik kain2 tu nak buat pelamin kot...' Tak teringat langsung bual dengannya sebelum tu. Dia cerita dia nak buat pelamin orang sunat....

'Cikgu Wazir pandai buat pelamin ke'
'Boleh lah.. dia biasa buat'
'Wah... boleh lah nanti....' (Agaknye mereka berangan nak tempah pelamin dengan Cikgu Kesayangan diaorang tu....'

Saya tak pasti... jawapan saya tu betul ke tak..... Macam mana pun.. mcm diaorang terima je... dan kerut di muka diaorang semakin hilang....'

Buat cikgu Wazir.... kalau akak ni dah kacau plan ko, sorry lah... tak tau nak jawap macam mana.. sebab akak tak tau apa jawapannya... So, akak main jawap lah....

Sorry... sorry... sorry... untuk anak beranak... keluarga 6A3 ni....

Saya hanya orang luar...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DOA UNTUK ANAK-ANAK

DOA UNTUK SAHABAT

AMMAR ORENTASI KE SEKOLAH