MAMA YANG SURUH MAKAN...

Selamat Berpuasa pada semua sahabat, rakan, saudara mara & semua umat Islam.....

Dah lama tak menulis. Sejak beralih lokasi tempat tinggal.... hidup sementara tanpa streamxy... macam dah lupa & tak kesah dah dengan blog & Facebook ni... Ok gak... lebih masa dapat ditumpu pada kerja2 sekolah yg banyak bertangguh... terutama sejak operasi penghijrahan ni......

Hari ni hari pertama Ramadhan.... sementara menunggu masa berbuka.... tergerak pulak nak menjenguk blog & membuat catatan....

Hari ni... sekolah macam biasa je... cuma frust sikit le dengan anak2 murid yang tak minat nak belajo... ada yang sedang tido dengan lena hingga merah mata bila saya masuk tadi.... Tak pe lah.. janji saya dah berusaha untuk mereka... berusaha melaksanakan tanggungjawab saya.....

Hari ni.. Amirul & Ammar tak sekolah. Cuti 1 Ramadhan. Ammar kami tak suruh pun puasa.... Sebab wataknya yang macam baby je.... belum matang. Selama ni.. anak2 yang lain, darjah satu je kami dah wajibkan puasa... tapi Ammar ni... kami tak tergerak pula nak suruh puasa....

Sebelum ke sekolah pagi tadi.. saya dah masakkan bubur nasik untuk Ammar. Bila balik... saya tengok.. semua makanan tak berusik. Saya tanya Ammar .....'Ammar dah makan?'. Dia menjawab....'belum... mama lapar...'. Saya percaya Ammar memang terlalu lapar. Semalam saya ambil dia dari sekolah jam 5 petang... dia dah sebut...'ma lapar'. Ye lah dah 5 petang.... kita pun lapor juga kalau tak makan tengahari. Sedang saya menyiapkan menu untuk dia makan...... Alamak.. Ammar dah tertidur. Magrib, abahnya kejut untuk makan.... 'dia pilih untuk terus tidur'. Malam... kejut lagi... pun dia terus tidor tanpa makan apa2. So, bila kami sahur.. kami tak kejut dia.. sebab rasa dia terlalu 'lembik' untuk puasa.. setelah hampir 18 jam tak makan. So... Tak puasa le Ammar....

Bila Ammar kata lapar tadi... saya pun kata..'pergilah makan bubur'. Dan Ammar pun makan le.....

He3.. lepas tu bila saya kata... kenapa Ammar tak puasa... Ammar pun menjawab....'Mama yang suruh makan tadi....'. Kwang.. kwang...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KUNING HEBAT

DOA UNTUK ANAK-ANAK

CEKAK LENGAN BAJU KURUNG